Voor jou gelezen op Het Nieuwsblad

Hou je sokken aan en zet huisdieren buiten: vijftien tips om beter te slapen

Laatst bijgewerkt: januari 2017
nb-slaap-sokken.jpg

nieuws

Het belang van een gezonde nachtrust kan nauwelijks onderschat worden, dat weet ook de Britse gezondheidsraad. Daarom stelde die op basis van nieuwe onderzoeken vijftien richtlijnen op die kunnen helpen om beter te slapen. De Britten krijgen onder meer het advies om de hond buiten te zetten en hun sokken aan te houden.
 
1. Lig je wakker, blijf dan niet in bed. Zoek een andere plaats op om je te ontspannen en ga weer naar bed eens je je slaperig voelt. 

2. Ga niet in je bed liggen als je wakker bent. Hoe minder tijd je in je bed ligt, hoe beter je slaapt. Als je bijvoorbeeld zeven uur slaapt, breng je best geen negen of tien uur in bed door.

3. Neem een bad zo'n twee à drie uur voor je gaat slapen.

4. Als je last hebt van koude voeten, kunnen sokken je helpen om beter te slapen.

5. Vermijd ruzie of discussie 's avonds.

6. Lig je te piekeren 's nachts, probeer dan 's ochtends een kwartiertje 'piekertijd' in te lassen, waarin je je concentreert op de dingen die je 's nachts wakker houden.Dit zou moeten helpen om 's nachts minder te piekeren. 

7. Probeer eens of relaxatie-oefeningen en meditatie helpen aangezien sommigen baat hebben bij deze technieken om beter in slaap te vallen. 

8. Probeer verschillende posities en kussen en zoek uit wat jouw meest comfortabele slaappositie is. 

9. Slaap niet overdag, beperk dutjes tot maximum dertig minuten.

10. Het is mogelijk dat je meer slaapt dan je denkt, maar als je het gevoel hebt dat je levenskwaliteit te lijden heeft onder te weinig slaap, praat er dan over met je dokter.

11. Hou je smartphone, je televisie en andere electronica uit je slaapkamer. Probeer er enkel te slapen, geen televisie te kijken, mails te beantwoorden, spelletjes te spelen, ... 

12. Hou je slaapkamer stil en donker. Als je 's nachts toch licht moet maken, is een zacht amberkleurig licht beter dan een fel licht. Vervang witte of blauwe lampen door nachtlampjes met een rode of oranje filter.

13. Hou je slaapkamer op een temperatuur die aangenaam aanvoelt om in slaap te vallen en door te slapen. 

14. Hou huisdieren die je slaap verstoren uit de slaapkamer. 

15. Beperk eten en drinken drie uur voor je gaat slapen. 

Artikel uit Het Nieuwsblad
bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170112_02670091
verschenen op : 27/01/2017
Het Nieuwsblad


pub