Waarom vitamine C zo belangrijk is

Laatst bijgewerkt: January 2017
123m-vitC-fruit-groenten-01-17.jpg

tips Heb je nood aan vitamine C? Eet een kommetje aardbeien, ze bevatten meer vitamine C dan een sinaasappel.
Aardbeien horen natuurlijk thuis in de zomer, maar er zijn nog andere goede bronnen die je ook in de wintermaanden van vitamine C kunnen voorzien: citrusvruchten, kiwi’s, paprika’s en broccoli bijvoorbeeld.

Vitamine C hebben we nodig om onze cellen te beschermen tegen beschadiging, om wonden te laten genezen en om ons immuunsysteem actief te houden.
Er zijn vermoedens dat vitamine C ook preventief werkt tegen kanker en hartziekten, maar er is nog meer onderzoek nodig om dat wetenschappelijk te bewijzen. Op het genezen van een verkoudheid heeft vitamine C geen effect. Sorry … Maar het kan ze wel milderen en de duur ervan verkorten.

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid is 90 mg voor mannen en 75 mg voor vrouwen. Zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en rokers hebben meer nodig. Ter info: 1 sinaasappel bevat 70 mg.

De meeste mensen nemen (meer dan) voldoende vitamine C op via de voeding. Het komt zelden voor dat iemand een extreem laag vitamine C-gehalte heeft. En als het toch het geval is, dan veroorzaakt dat scheurbuik: vermoeidheid, pijnlijke gewrichten, tandvleesproblemen, vlekkerige huid.


bron: HD
verschenen op : 05/02/2017
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt