Mag u sporten als u verkouden bent?

Laatst bijgewerkt: December 2016
123m-man-sport-verkouden-ziek-allerg-01-17.jpg

tips

Als u verkouden bent, mag u gerust gaan sporten. Wat inspanning waarbij u zich wat in het zweet werkt, kan bijvoorbeeld helpen om de neus tijdelijk los te maken zodat u opnieuw beter kunt ademen. Maar doe het rustig aan en forceer u niet. In plaats van te lopen, kan u bijvoorbeeld een flinke wandeling maken. Of wanneer u normaal een uur loopt, verminder dit dan tot bijvoorbeeld een half uur. Als u zich echt ziek voelt, is het beter om een paar dagen te rusten en nadien terug geleidelijk aan te beginnen sporten.

In volgende omstandigheden is het beter om helemaal niet te sporten:
 • Wanneer u ook koorts (38 °C of meer) hebt. U riskeert nog zieker te worden. Bij sporters bestaat ook een verhoogde kans op overtraining omdat uw zieke lichaam de inspanning niet aan kan. Bovendien loopt u een (klein) risico dat de virusinfectie terecht komt op de hartspier en u een myocarditis (een infectie van de hartspier) krijgt.
 • Wanneer u meer algemene symptomen hebt, zoals spierpijn, pijn in de borst, een verhoogde hartslag, vermoeidheid...

Een goede vuistregel is
• met klachten boven de nek (loopneus, oorpijn, hoofdpijn, keelpijn...) mag u sporten,
• met klachten onder de nek (koorts, spierpijn, vermoeidheid misselijkheid...) gaat u beter niet sporten.

Bronnen:
• Mayo Clinic
http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/expert-answers/exercise/faq-20058494
• Immunology & Cell Biology
http://www.nature.com/icb/journal/v78/n5/full/icb200071a.html
• Canadian Paediatric Society
http://www.cps.ca/documents/position/exercise-febrile-illness



verschenen op : 12/01/2017
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt