Voor jou gelezen op Het Nieuwsblad

Waarom je niet altijd afvalt als je gaat lopen

Laatst bijgewerkt: november 2019

nieuws De ene persoon loopt om stressvrij te worden, de andere om fit te blijven zonder meer. Maar wie loopt om af te vallen, kan bedrogen uitkomen. Ons lichaam doet er immers alles aan om net niet te vermageren. Dat zegt hoogleraar bewegingswetenschappen Glenn Gaesser in een interview met de Britse krant The Guardian.

In theorie lijkt het simpel: hoe meer je loopt, hoe meer calorieën je zal verbranden en hoe meer je zal afvallen. De in praktijk is het echter iets complexer dan dat. Hoe meer je beweegt, hoe meer je lichaam het gewichtsverlies probeert te compenseren met behulp van evolutionaire mechanismen. Deze hielpen mensen vroeger om op gewicht te blijven. Concreet: tijdens een volgende sportsessie zal je lichaam alles op alles zetten om te voorkomen dat je te veel calorieën verbrandt.

Zelfregulerend lichaam

“Het menselijk lichaam is vrij goed in staat om het eigen lichaamsgewicht te reguleren,” zegt Glenn Gaesser, hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Arizona State University. “We hebben allemaal een geprogrammeerd gewicht. De meeste mensen nemen jaarlijks zo’n driekwart van een miljoen calorieën op, maar blijven hetzelfde wegen omdat het lichaam moeite doet om op dat vaste gewicht te blijven”, klinkt het.

Overschatte calorieën

Het feit dat ons lichaam gewicht kan reguleren is niet de enige reden waarom lopen niet altijd leidt tot gewichtsverlies. Volgens Gaesser zijn mensen nogal goed in het overschatten van het aantal verbrande calorieën en eten ze na het sporten, al dan niet bewust, meer. Lopers zijn ook zelf verantwoordelijk voor een andere reden die vermageren belemmert . “Na het lopen vallen veel mensen gewoon stil, terwijl je de rest van de dag ook best actief bezig blijft”, zegt hij. "Er zijn studies die aantonen dat wanneer mensen drie tot vijf dagen per week zo'n dertig à veertig minuten lopen, na de training niet zoveel meer bewegen als op sportloze dag. Mensen zetten gemiddeld zevenduizend stappen per dag, maar tijdens een strikt loopschema zou dat aantal kunnen terugvallen naar dagelijks slechts vijfduizend stappen."

Andere levensstijl

Wetenschappers zijn het er wel over eens dat lopen niet slecht is omdat het veel grote spiergroepen activeert, de sleutel om calorieën te verbranden. Maar of de training daarom beter is dan wielrennen of skiën, weten ze niet. “We hebben onvoldoende gegevens om conclusies te trekken. Lopen is wel zeker efficiënter dan wandelen”, aldus de hoogleraar. Hij zegt er ook nog bij sport in combinatie met een dieet, gericht op afvallen, tot een andere levensstijl kan leiden waardoor je de kilo’s verliest en ze niet meer terugkomen.

Artikel uit Het Nieuwsblad
bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161103_02553267

Het Nieuwsblad


pub