ad

Kent u de nieuwe verkeersregels voor snelle elektrische fietsen?

Laatst bijgewerkt: oktober 2016
123-electrr-fiets-10-16.jpg

nieuws Sinds 1 oktober 2016 gelden nieuwe verkeersregels voor Speed- pedelecs of snelle elektrische fietsen - elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45 km/u: ze moeten net als een bromfiets een nummerplaat hebben, bestuurders moeten een helm dragen en over een rijbewijs beschikken.

De gewone elektrische fietsen – waarvan de trapondersteuning stilvalt boven 25km/u – vallen niet onder deze nieuwe regels. Voor die fietsen blijven de regels voor een gewone fiets van toepassing.
We zetten de nieuwe verkeersregels hier op een rijtje. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen drie types van elektrische fietsen:

• Een fiets met elektrische hulpmotor (= 250 W en = 25 km/u) beschikt enkel over trapondersteuning.
• Een gemotoriseerde fiets (= 1000 W en = 25 km/u) beschikt altijd over trapondersteuning maar kan ook zijn uitgerust met een motor die autonoom zonder gebruik van de pedalen kan werken.
• Een speed pedelec (= 4000 W en = 45 km/u) is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. U kunt door zelf mee te trappen snelheden tot 45 kilometer per uur behalen. Speed pedelecs vallen daardoor niet in de categorie ‘fietsen’, maar in die van de ‘bromfietsen’.

Een fiets met elektrische hulpmotor
Het gaat hier om fietsen met een elektrische hulpmotor van maximaal 250 watt met trapondersteuning tot 25 km per uur.
Dergelijke elektrische fietsen worden gelijkgesteld met een gewone fiets. Voor deze elektrische fietsen verandert er niets: hier gelden alle regels van het verkeersreglement voor fietsen.
Bij een fiets met elektrische hulpmotor is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid niet verplicht, maar een familiale verzekering (BA privé) wordt sterk aanbevolen.

Een gemotoriseerde fiets
Dit zijn fietsen met een hulpmotor tot maximaal 1000 watt en trapondersteuning tot 25 km per uur. Ze kunnen ook uitgerust zijn met een motor die autonoom, zonder dat men moet meetrappen, kan werken.
Deze gemotoriseerde fietsen worden beschouwd als gewone fietsen, maar er gelden toch enkele bijzondere regels:
1. Minimumleeftijd
Voor deze fietsen geldt voortaan een minimumleeftijd van 16 jaar.
2. Verplichte verzekering
Indien de motor autonoom kan werken zonder trapondersteuning, is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid motorvoertuigen verplicht.
3. Certificaat van overeenstemming
Het certificaat van overeenstemming (COC) is verplicht. Het COC waarborgt dat het voertuig met de Europese technische voorschriften overeenstemt. Bewaar dit document op een veilige plaats, u moet het document niet op zak hebben tijdens de verplaatsingen met uw fiets. Wanneer u een gemotoriseerde fiets koopt, vergeet dan niet het certificaat te vragen.

Speed pedelec
De speed pedelec of high-speed e-bike is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. U kunt door zelf mee te trappen snelheden tot 45 kilometer per uur behalen. Speed pedelecs vallen daardoor niet in de categorie ‘fietsen’, maar in die van de ‘bromfietsen’.
1. Minimumleeftijd
Voor deze fietsen geldt een minimumleeftijd van 16 jaar.
2. Nummerplaat
Het is verplicht om de fiets in te schrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV), net als auto’s. De elektrische fietsen zullen dan ook een kleine nummerplaat krijgen van ongeveer 10 op 12 cm. De FOD mobiliteit voorziet een overgangsperiode tot 31 december 2016 om zich in regel te stellen.
3. Helmplicht
Bestuurders en passagiers van een speed pedelec moeten een bromfiets- of fietshelm dragen. Ze mogen kiezen voor een goedgekeurde fietshelm (conform EN1078), maar alleen als die fietshelm bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd.
4. Rijbewijs
Bestuurders van een speed pedelec moeten beschikken over een rijbewijs voor de categorie 'bromfiets' of ander voertuig.
5. Plaats op de weg
Aangezien speed pedelecs worden beschouwd als bromfietsen klasse B, zijn hier dezelfde regels van toepassing. Ze kunnen via signalisatie (met het symbool van een bromfiets en de letter P) worden verplicht of geweerd van het fietspad.
• Op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder rijdt u op het fietspad, op voorwaarde dat u de andere weggebruikers op het fietspad daardoor niet in gevaar brengt.
• Op plaatsen met een snelheidsbeperking hoger dan 50 km/u rijdt u op het fietspad als dat aanwezig en bruikbaar is.
• In fietsstraten is het voor snelle elektrische fietsers verboden om andere fietsers voorbij te steken.
• U mag niet met twee speed pedelecs naast elkaar rijden.
• Wat het beperkt éénrichtingsverkeer (BEV) betreft, kan men via speciale borden (een bromfiets en de letter P) speed pedelecs toelaten. Hetzelfde geldt voor wegen waar enkel plaatselijk verkeer wordt toegelaten, voor landelijke wegen enzovoorts.
• De gemengde voet- en fietspaden, aangeduid met een blauw rond bord met fietsers en voetgangers (D9 en D10 borden), zijn verboden voor speed pedelecs.
6. Verbod om kinderen te vervoeren
• Het is verboden kinderen jonger dan 3 jaar te vervoeren op een speed pedelec. Om kinderen tussen 3 en 8 jaar te vervoeren, is het verplicht een geschikt beveiligingssysteem te installeren.
• Het is verboden personen in een aanhangwagen te vervoeren op een speed pedelec. Op een fiets met hulpmotor of een gemotoriseerde fiets is dit wel toegelaten.
7. Verplichte verzekering
Indien de motor autonoom kan werken zonder trapondersteuning, is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid motorvoertuigen verplicht.
8. Certificaat van overeenstemming
Het certificaat van overeenstemming (COC) is verplicht. Het COC waarborgt dat het voertuig met de Europese technische voorschriften overeenstemt. Bewaar dit document op een veilige plaats, u moet het document niet op zak hebben tijdens de verplaatsingen met uw fiets. Wanneer u een speed pedelec koopt, vergeet dan niet het certificaat te vragen.
9. Fietsvergoeding
Gebruikers van een speed pedelec hebben (voorlopig) geen recht op een fietsuitkering in het kader van het woon-werkverkeer.

Meer info:
http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/wetgeving_en_reglementering/faq_elektrische_fietsen
http://www.fietsersbond.be/de-nieuwe-wetgeving-rond-de-snelle-elektrische-fiets-een-notendop




ad


pub