Waarom verliest u haar na een zwangerschap?

Laatst bijgewerkt: June 2017
123-haar-val-cosm-2-22.jpg

tips Twee tot vier maanden na de bevalling kan u plots geconfronteerd worden met ernstig haaruitval. Dat is een normaal verschijnsel, en het is gelukkig maar een tijdelijk fenomeen: na enkele maanden normaliseert de haargroei. U hoeft zich daarover dus niet echt zorgen te maken: uw haren vallen niet definitief uit en u zult niet kaal worden.

Haargroei tijdens de zwangerschap
Misschien is het u niet opgevallen, maar tijdens uw zwangerschap had u waarschijnlijk méér haar dan voordien en dus een vollere en vaak ook glanzender haardos. Dat heeft te maken met hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap.
• Normaal verliest u zo'n tachtig tot honderd haren per dag. Dat valt nauwelijks op omdat u zo'n 500.000 tot 1 miljoen haren hebt. Dat haarverlies heeft te maken met de natuurlijke groeicyclus van het haar. Ongeveer 85-95 % van alle haren bevindt zich in een groeifase (anagene fase) die ongeveer drie tot zes jaar duurt. Ongeveer 10 % bevindt zich in de rustfase (telogene fase) die gemiddeld 3 maanden duurt. Die haren worden uiteindelijk weggedrukt door nieuwe haren en vallen uit.
• Die natuurlijke groeicyclus wordt beïnvloed door de productie van zwangerschapshormonen. Vanaf ongeveer de vijfde zwangerschapsmaand bevinden zich meer haren dan normaal in de groeifase (anagene fase) en minder in de rustfase (telogene fase). Uw haren vallen dus minder snel uit en u zal dus meer haren krijgen. U verliest dan beduidend minder dan 80-100 haren per dag.
• Na de bevalling zakt de oestrogeenspiegel opnieuw en komt een grotere proportie haren in de rustfase (telogene fase) terecht. Het duurt ongeveer 3 maanden voor die haren uitvallen. Daardoor wordt u na 3-4 maanden geconfronteerd met meer haaruitval dan normaal. Die vorm van haarverlies heet telogeen effluvium. Ook de stress die gepaard gaat met de geboorte, kan bijdragen tot die versnelde haaruitval.
• Indien u borstvoeding geeft, kan het haarverlies iets later optreden, omdat uw hormonenbalans beïnvloed wordt door borstvoeding.

Tijdelijk fenomeen
In feite verliest u versneld het haar dat tijdens de zwangerschap niet is uitgevallen. Soms is de haaruitval zo ernstig dat er hele plukken haar meekomen als u het haar borstelt, waardoor kale plekken kunnen ontstaan.
Na enkele weken herstelt de normale haarcyclus zich stilaan. Rond de eerste verjaardag van uw kind is alles weer normaal en zal u opnieuw rond 80 à 100 haren per dag verliezen.
Wanneer dit niet het geval is en het haarverlies blijft ernstig, dan raadpleegt u het best een arts. Mogelijk bestaat er dan een andere reden voor het haarverlies.
Wat kunt u doen tegen haaruitval na de zwangerschap?
U kunt haaruitval na een zwangerschap niet voorkomen. Maar sommige maatregelen kunnen helpen om het haarverlies niet erger te maken of minder te doen opvallen.

1. Behandel uw haren met zachtheid
• Borstel en kam uw haren voorzichtig. Gebruik bij voorkeur een kam met wijde tanden of een zachte borstel.
• Nat haar is gevoeliger dan droog haar. Wees dus extra voorzichtig als u nat haar kamt.
• Gebruik liever geen warme stylingsapparaten zoals föhns en krultangen.
• Speel niet met uw haar en trek er niet te veel aan.
• Draag uw haar niet in strakke vlechten, staarten of knotten: dat kan het haarverlies verergeren.
• Laat uw haren liever niet kleuren tot het haarverlies is gestopt.

2. Pas uw kapsel aan
• Vraag uw kapper om een kapsel dat uw haardos wat voller doet lijken.
• Zorg voor kort haar: daardoor valt het haarverlies minder op en is ook gemakkelijker om het te verzorgen.

3. Vermijd stress
Stress kan namelijk bijdragen tot haarverlies door telogeen effluvium.

Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan met een nieuwe baby...

4. Gebruik de juiste verzorgingsproducten
• Gebruik een shampoo en conditioner die 'volume' geeft. Gebruik bij voorkeur een conditioner voor fijn haar.
• Vermijd 'intensieve conditioners' en combinaties van shampoo en conditioner. Deze maken het haar 'platter'.
• Breng de conditioner vooral op de uiteinden van de haren aan.
• Mogelijk hebben producten die biotin of silica bevatten een gunstig effect, maar hiervoor bestaan niet echt bewijzen.

5. Let op uw voeding
Een evenwichtige voeding is belangrijk voor een gezonde haardos.
• Zorg alleszins voor voldoende eiwitten (zuivel, vlees, vis, noten...) en eet veel groenten en fruit.
• Zorg ook dat uw voeding voldoende ijzer bevat. Na de bevalling kan u bloedarmoede door een ijzertekort hebben. IJzer zit vooral in graanproducten, vlees, vis en eieren, aardappelen en peulvruchten, alle soorten groenten en noten.

6. Vitaminen en mineralen
Vitamine- en mineraalsupplementen zijn alleen zinvol bij een tekort.
• Het is niet aangetoond dat supplementen van bijvoorbeeld vitamine B (zoals B7 of biotine), C of E een gunstige invloed hebben op de haargroei.
• Het is evenmin aangetoond dat zinksupplementen enig effect hebben.
• In geval van een ijzertekort - wat na een zwangerschap en bevalling vaak voorkomt - kunnen ijzerpillen wel nuttig zijn. Bespreek dit met uw huisarts of gynaecoloog.

7. Anticonceptiepil
De anticonceptiepil die oestrogenen bevat, zou mogelijk een gunstig effect kunnen hebben op het haarverlies.
Wacht alleszins tot vier weken na de bevalling (langer bij borstvoeding) voor u de anticonceptiepil neemt, en bespreek dit vooraf met uw huisarts.

Bronnen
https://www.aad.org/public/skin-hair-nails/hair-care/hair-loss-in-new-moms
http://americanpregnancy.org/pregnancy-health/hair-loss-during-pregnancy/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4606321/
http://emedicine.medscape.com/article/1071566-overview?pa=znntdiCr5ob8zNWkqF%2Bb6T1BwlWwi9v%2BRfqHLdXYQs6gCEjTcDJa9lr2QaEBm2xwxc6FB3QXSFG3BH6YjpKqtzRbGMQ7s%2F89oYHt2gMBBbM%3D



verschenen op : 07/06/2017
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt