ad

We eten dubbel zoveel suiker dan goed is

Laatst bijgewerkt: juni 2016
123-suiker-klontjes-4-19.jpg

nieuws 52% van de Vlamingen denkt dat zijn of haar suikergebruik ‘oké’ is. Maar toch eten we gemiddeld 17 suikerklontjes per dag, dubbel zoveel dan goed is. Bovendien kunnen we niet goed inschatten hoeveel suiker er in welke voeding zit. Dat blijkt uit een studie van Partena Ziekenfonds in samenwerking met iVox. Volgend op het onderzoek lanceert Partena de Suiker-reflex, een grootschalige bewustmakingscampagne rond suikergebruik.

• Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat meer dan de helft van de ondervraagden aangaf dat zijn of haar suikergebruik ‘oké’ is: niet te veel en niet te weinig. Toch staat vast dat we gemiddeld 17 suikerklontjes per dag eten, dubbel zo veel als aanbevolen.

• Bovendien blijken er heel wat misverstanden te bestaan omtrent het concrete suikergehalte van voedingsproducten. Wanneer verschillende producten in een line-up worden geplaatst, herkennen slechts weinigen correct de grootste suiker-boosdoener. Mede daardoor kunnen mensen hun eigen suikergebruik niet correct inschatten.

• Slechts 1 op 3 Vlamingen is bewust bezig met zijn of haar suikergebruik. Ruwweg de helft van de vrouwen geeft aan af en toe bezig te zijn met haar suikergebruik, terwijl dat bij de mannen 41,8% is. Vijvenvijftigplussers geven aan bewuster bezig te zijn met suiker, zij denken ook minder vaak dat ze zelf te veel suiker eten.

• De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) raadt aan om de dagelijkse suikerinname van vrije suikers (toegevoegde suikers, suikers in fruitsappen en honing) te beperken tot minder dan 10% van de totale dagelijkse energiebehoefte voor volwassenen en kinderen. Voedingsmiddelen zoals een banaan, druiven, yoghurt natuur (in tegenstelling tot gezoete yoghurt met fruit) of halfvolle melk (maar geen chocolademelk) bevatten natuurlijke suikers en andere nuttige voedingsstoffen (vitaminen, calcium, antioxidanten, ...).
Je hoeft deze producten dus niet van het menu te schrappen, maar het is aanbevolen om ze in hun ‘ruwe’ vorm, zonder toegevoegde suikers, te eten.

• Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de Vlaming het makkelijkst afstand zou kunnen doen van frisdrank (45,7%) en, in de tweede plaats, van suiker bij de koffie of thee (17,4%). Moeilijker blijkt het om een zoet dessert te laten vallen: 26,3% van de Vlamingen geeft aan dat een zoete afsluiter na het avondmaal het moeilijkst is om van af te blijven.

Waarom de Suiker-reflex-campagne? ?
Volgens de WGO kan een te hoge suikerconsumptie overgewicht, obesitas en aandoeningen zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten in de hand werken. In België heeft 48% van de volwassen bevolking overgewicht, 13% is obees.
De consumptie van suiker leidt ook tot tandbederf. Tandartsen raden dan ook suikerrijke snacks en dranken af.
In grote hoeveelheden zijn de suikermoleculen ook nefast voor de structuur en de gezondheid van je huid. Door de aanbevolen dagelijkse suikerinname te respecteren, draag je dus meteen ook zorg voor je huid!

Op www.suiker-reflex.be kan iedereen gratis de Suikertest doen. De test werd opgesteld door diëtisten, met inhoudelijk advies van Vigez. Je kan je er ook inschrijven op een stappenplan en een suikeruitdaging in groep. Wekelijks geven we je dan tips, recepten… om je te helpen je gedrag aan te passen.




ad


pub