Aanbevolen portiegrootte leidt tot minder consumptie

Laatst bijgewerkt: juni 2016
123-obesit-grote-portie-cola-burger-05-16.jpg

nieuws Grotere porties en verpakkingen zijn een belangrijke oorzaak van de toename van het aantal mensen met overgewicht en obesitas. Een studie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam hoe dit effect kan worden voorkomen.

Mensen zijn geneigd meer te eten als ze grotere porties of verpakkingen voorgezet krijgen, ook wel het 'portiegrootte-effect' genoemd. De steeds grotere porties en verpakkingen in de afgelopen jaren worden daarom gezien als een belangrijke oorzaak van de toename van het aantal mensen met overgewicht en obesitas.
Uit de studie blijkt dat mensen hun consumptie onder andere baseren op de portiegrootte omdat dit een indicatie geeft van de hoeveelheid die 'fatsoenlijk' is om te eten. Het is een sociale norm. Mensen komen niet graag over als excessieve eters - en het leegeten van het bord wordt zelden als excessief eetgedrag gezien. Het gevolg? Hoe groter de portie, hoe meer er wordt gegeten.

De invloed van portie- en verpakkingsgrootte verminderen is moeilijk, maar niet onmogelijk, zo blijkt uit een aantal gedragsexperimenten, waarbij proefpersonen met grote of kleine portiegroottes van diverse snacks werden geconfronteerd. Mensen zijn in staat zich te beheersen, maar ze moeten op verschillende wijzen worden gemotiveerd om hun consumptie niet of in mindere mate op de grootte van de aangeboden portie te baseren.
Een van die manieren is het plaatsen van een afbeelding van de aanbevolen portiegrootte op de verpakking. Zo'n aanbeveling geeft een goede indicatie van de hoeveelheid die 'fatsoenlijk' is om te eten en moedigt mensen aan om hun consumptie te matigen. Opvallend was dat de aanbeveling alleen effectief bleek als deze een afbeelding bevatte. Als enkel grammen worden vermeld, kunnen mensen zich geen goede voorstelling maken van de hoeveelheid.

Mensen herinneren aan hun lijndoelen is een andere manier om de invloed van porties te verkleinen. Het was al bekend dat mensen die regelmatig lijnen, beter in staat zijn om hun consumptie onder controle te houden als ze een herinnering aan hun lijndoelen zien. Een dergelijke lijnherinnering kan ook het portiegrootte-effect voorkomen. Deelnemers die tijdens het eten van M&M’s af en toe reclames over dieetproducten te zien kregen, aten aanzienlijk minder uit een grote zak M&M’s, waardoor de invloed van de portieomvang verdween.




pub