Helpt een vezelrijke voeding om je borstkankerrisico te verminderen?

Laatst bijgewerkt: juli 2019
123-voeding-vezels-granen-03-16.jpg

nieuws Volgens een Amerikaanse studie bij meer dan 90.000 vrouwen zou de consumptie van voedingsvezels, tijdens de adolescentie en als jongvolwassene, bescherming bieden tegen borstkanker. Vezels uit volkorenproducten, maar vooral uit groenten en fruit, zouden het borstkankerrisico tot 24% kunnen doen dalen.

De onderzoekers vermoeden dat het beschermingsmechanisme van voedingsvezels tegen borstkanker vooral de invloed op het hormoonsysteem is. Vezels doen de oestrogeenspiegels in het bloed, die een rol spelen bij het ontstaan van hormoongevoelige kankers, dalen. Vooral borstweefsel zou hier tijdens de adolescentie en jongvolwassen leeftijd gevoelig voor zijn.
Voedingsvezels werden tot nu toe vooral in verband gebracht met dikkedarmkanker.

Om voldoende voedingsvezels in te nemen, volstaat het volgende voedingstips in kankerpreventie toe te passen:
• Kies voor (voedingsmiddelen op basis van) volle graanproducten, zoals volle rijst, volkoren pasta, bruin brood, …
• Eet dagelijks ten minste 5 porties (600 g) groente en fruit
• Eet regelmatig ongezouten noten en zaden (bijvoorbeeld een handvol als tussendoortje) en peulvruchten (erwten, linzen, bonen, kikkererwten,…)
Als je vezelrijk eet, zorg er dan voor dat je zeker voldoende drinkt (minimum 1 l water per dag, aangevuld met ½ l andere dranken als thee, koffie, soep, …). Anders kunnen vezels obstipatie of verstopping veroorzaken.

Bron:
http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2016/01/28/peds.2015-1226http://www.kanker.be/nieuws/vezels-om-borstkankerrisico-met-een-kwart-te-verminderen



verschenen op : 17/03/2016 , bijgewerkt op 29/07/2019


pub