De opwarming van de aarde: wat is de impact van ons e-mail-verkeer?

Laatst bijgewerkt: November 2016
123-computer-internet-email-1-18.jpg

nieuws Een mailtje hier, een mailtje daar, naar jan en alleman, niemand heeft daar last van. En op het eerste gezicht al zeker onze planeet niet! En toch…

De grootste bron van de uitstoot van koolstofdixode (CO2), een van de belangrijkse broeikasgassen, is de verbranding van fossiele energiebronnen (natuurlijk gas, steenkool, olie). De uitlaatgassen van de auto’s, de fabrieksschoorstenen, de verwarmingsinstallaties… zij komen steevast in het vizier, maar elke activiteit die gepaard gaat met het gebruik van fossiele brandstof heeft onvermijdelijk een verband met de uitstoot van CO2. En dat geldt evenzeeer voor computers, het gebruik van het internet en het sturen van electronische berichten. Futura Sciences maakte een vrij impressionante lijst.

Een e-mail is goed voor een equivalent van 4 g CO2 (de fabricatie en het functioneren van computers, smartphones, tablets… en de servers).
• 65 e-mails produceren evenveel CO2 als een auto die 65 km aflegt.
• Een e-mail met een zwaar attachment kan tot 50 g CO2 equivalent oplopen.
Een niet gelezen spam bericht ‘kost’ 0,3 g. De totale afdruk/print van alle spamberichten zou gelijk zijn aan 3 miljoen auto’s die jaarlijks 7,5 miljard liter benzine verbruiken.
Een opzoeking op het internet met een ‘state of the art’ draagbare computer zou overeenkomen met 0,1 g, als het om een oud model gaat wordt dat 4,5 g.
• Alle computers in de wereld samen zouden jaarlijks 407 megaton CO2 uitstoten.

Impressionante cijfers voor een terrein waar men wel degelijk actie kan ondernemen. Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door het aantal bestemmelingen van een e-mail te beperken indien mogelijk. Of door de attachments goed uit te kiezen en een selectie te maken. Ook door je surfgedrag op het web te vereenvoudigen (bv. door je favorietenlijst uit te breiden). Als je alle kleine aanpassingen samentelt, kan dat een groot effect hebben…



verschenen op : 05/03/2016 , bijgewerkt op 28/11/2016
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt