Algemene opmerkingen ivm de aanbevelingen van de hoge Gezondheidsraad

Laatst bijgewerkt: February 2018

dossier De Hoge Gezondheidsraad heeft eind 2003 nieuwe voedingsaanbevelingen voor België gepubliceerd, opgesteld door een expertencomité van de Hoge Raad voor de Voeding.
Bij het opstellen van de voedingsaanbevelingen is de Hoge Raad voor de Voeding uitgegaan van het principe dat een nuttige en veilige aanbeveling voor de hele bevolking niet tegemoet komt aan de gemiddelde behoefte, maar aan de behoefte van een zo groot mogelijk aantal individuen. De aanbevolen voedingsopname dekt de behoeften van bijna alle leden van de groep (> 97,5 %). In tegenstelling tot wat dikwijls is verondersteld, is de aanbevolen voedingsopname geen minimum wenselijk niveau van opname, maar een waarde hoger dan de individuele behoefte voor het grootste deel van de bevolking.
De procentuele verdeling van de energie uit koolhydraten, lipiden en eiwitten dient vanaf de leeftijd van twee jaar de energieverdeling bij volwassenen progressief te benaderen en zich dus te verhouden als respectievelijk: 55 à 75%; maximaal 30%; ongeveer 10%. Koolhydraten en vetten zijn belangrijk voor het energiemetabolisme, maar essentiële vetzuren en voedingsvezels spelen daarenboven een meer specifieke nutritionele rol, waar in dit hoofdstuk dieper wordt op ingegaan. Gezien ook water onlosmakelijk verbonden is met het energiemetabolisme, zijn tevens aanbevelingen opgenomen die toelaten de waterbalans in evenwicht te houden.

zie ook artikel : Aanbevelingen voor vetten

zie ook artikel : Aanbeveling Wateropname zuigelingen en kinderen

zie ook artikel : Aanbevelingen voor koolhydraten

zie ook artikel : Aanbevelingen voor eiwitten

zie ook artikel : Aanbevelingen voor mineralen en sporenelementen

zie ook artikel : Aanbevelingen voor vitaminen

zie ook artikel : Aanbevelingen voor vis: eet meer vis

zie ook artikel : Aanbevelingen voor (Zin en onzin van) Omega-3 vetzuren



verschenen op : 18/06/2004 , bijgewerkt op 28/02/2018
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt