Jonge vrouwen grote kans op loopblessure

Laatst bijgewerkt: februari 2016
vr-lopeen-sport-170_400_03.jpg

nieuws Uit onderzoek van het Nederlandse VeiligheidNL blijkt dat de ruim twee miljoen lopers in Nederland in 2014 naar schatting 710.000 blessures hadden, waarvan bijna een derde (220.000) medisch behandeld werd. Vooral jonge vrouwen hebben een grotere kans op een loopblessure.

Ten opzichte van 2009 is er sprake van een verdubbeling van het aantal loopblessures. Die stijging kan grotendeels worden verklaard uit de groei van het aantal lopers en dus de extra gelopen uren. In 2014 liep 34% van de lopers een blessure op, een kleine stijging ten opzichte van 2006 (27%).
Ten opzichte van 2009 is er sprake van een verdubbeling van het aantal loopblessures. Die stijging kan grotendeels worden verklaard uit de groei van het aantal lopers en dus de extra gelopen uren. In 2014 liep 34% van de lopers een blessure op, een kleine stijging ten opzichte van 2006 (27%).

• Per duizend uur hardlopen komt dat neer op 6,1 blessures. Als u wekelijks drie keer een uur hardloopt, riskeert u ongeveer één blessure per jaar.
• Loopblessures komen vaker voor bij mannen (61%) dan bij vrouwen. Vrouwen hebben wel een grotere kans op een blessure. Vooral vrouwen tussen de 20 en 34 jaar hebben een grote kans op een blessure: ongeveer 8,1 blessures per 1.000 uren lopen.
• Beginnende lopers, die minder dan een jaar lopen, hebben een twee keer zo grote kans op een blessure dan de overige lopers.
• Onder fanatiekere lopers, die vaker aan wedstrijden deelnemen, is de kans om een blessure in wedstrijden op te lopen drie keer zo groot ten opzichte van het gevaar op trainingsblessures.
• Een derde van alle blessures is een herhaling van een oude blessure.
• Knieblessures staan met 29% op de eerste plaats.
• Ruim de helft van de blessures ontstond plotseling (60%). De overige veertig procent van de loopblessures ontstond geleidelijk en dat zijn blessures die gelukkig goed zijn te voorkomen.
Lees op www.voorkomblessures.nl/run tips om hardloopblessures te voorkomen en bekijk de filmpjes met oefeningen.




pub