Voor jou gelezen op Het Nieuwsblad

Zo weinig moet je wekelijks gaan lopen om fit te zijn

Laatst bijgewerkt: november 2019

nieuws Uit nieuw onderzoek blijkt dat elke week tien kilometer gaan lopen al een heel grote impact heeft op de gezondheid. Verspreid over enkele dagen is dat dus verrassend weinig. Die lopers zouden in het algemeen minder wegen en maken minder kans op obesitas dan mensen die minder dan tien kilometer per week lopen of liever in hun luie zetel blijven zitten.

Niet enkel zijn de lopers die zich aan een schema van tien kilometer per week houden minder vatbaar voor overgewicht, ook hun bloeddruk is minder hoog, ze hebben minder cholesterolproblemen, minder vaak diabetes, minder kans op bepaalde kankers en artritis. Toch wel heel wat voordelen, in ruil voor die beperkte inspanning.

Terwijl die voordelen van een goede conditie evident zijn, is nieuw dat daarvoor eigenlijk maar beperkt getraind moet worden. "Het lijkt erop dat we het maximum uit lopen kunnen halen door lage dosissen", zegt Dr. Carl J. Lavie van het Ochsner Medical Center in New Orleans die bij het onderzoek betrokken is aan The New York Times. "Zo weinig als een à twee loopsessies per week van telkens minder dan een uur werkt al heel gunstig."

Enkel wie loopt om de extra kilo's er af te zweten, zal langere rondjes moeten lopen dan van enkele kilometers. Ook wie loopt om steeds sneller te worden, heeft langere trainingssessies nodig. Maar voor wie dat niet het geval is, die heeft een paar keer per week aan twintig à dertig minuutjes beweging al meer dan voldoende.

Artikel uit Het Nieuwsblad
bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151129_01995221

Het Nieuwsblad
volgopfacebook

volgopinstagram