ad

Is melk ongezond?

Laatst bijgewerkt: december 2015
melk-glas-170_400_06.jpg

nieuws Met de regelmaat van een klok verschijnen er artikelen en boeken waarin beweerd wordt dat melk en zuivelproducten niet nodig zijn en zelfs gevaarlijk zouden zijn voor de gezondheid.
Volgens recente adviezen van zowel de Belgische Hoge Gezondheidsraad als de Nederlandse Gezondheidsraad passen melk en zuivelproducten echter in een gezond voedingspatroon en kunnen ze de gezondheid van de algemene bevolking ondersteunen.
Melk en melkproducten zijn een goede bron van calcium maar ook van kwaliteitseiwitten, kalium, vitamine B2 en B12. Magere en halfvolle melk zijn bovendien vetarm.

Gezondheidseffecten van zuivelproducten
Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad heeft de dagelijkse consumptie van melk en andere zuivelproducten heel wat gezondheidsvoordelen: ze verminderen onder meer het risico op hart- en vaatziekten, op een beroerte, diabetes type 2, darmkanker en mogelijk borstkanker.
Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad heeft de dagelijkse consumptie van melk en andere zuivelproducten heel wat gezondheidsvoordelen en zijn er geen of nauwelijks aanwijzingen van enig negatief effect voor de gezondheid.

Hart- en vaatziekten
Zuivelproducten hebben waarschijnlijk geen effect op het risico op hart- en vaatziekten, zowel in positieve als negatieve zin. Met uitzondering van kaas dat mogelijk het risico op coronaire hartziekten vermindert.

Beroerte
• Het gebruik van totale zuivel, halfvolle en magere zuivel en totale melk hangt samen met een lager risico op beroerte.
• Het gebruik van kaas vermindert mogelijk het risico op
een beroerte.

Diabetes
• Er bestaat waarschijnlijk geen verband tussen het totale gebruik van zuivelproducten en het risico op diabetes type 2.
• Het gebruik van halfvolle en magere zuivelproducten vermindert mogelijk het risico op diabetes type 2.
• Het gebruik van 60 of meer gram yoghurt per dag hangt samen met een ongeveer 15 % lager risico op diabetes type 2 ten opzichte van minder dan 10 gram per dag.

Darmkanker
• Het gebruik van 400 gram totale zuivel per dag (melk, yoghurt enz.) vermindert het risico op darmkanker met ongeveer 15 %.
• Het gebruik van 200 gram melk per dag vermindert het risico op darmkanker met 10 %.

Borstkanker
Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad vermindert de consumptie van zuivelproducten mogelijk het risico op borstkanker.
Volgens de Belgische Hoge Gezondheidsraad bestaat er op dit ogenblik echter geen bewijs over een mogelijk verband tussen zuivelproducten en borstkanker, in positieve noch negatieve zin.

Heupfracturen
Op basis van het huidige onderzoek is geen duidelijke uitspraak mogelijk of gebruik van zuivelproducten het risico op heupfracturen of osteoporotische breuken al dan niet vermindert.

Hoeveel zuivelproducten hebt u nodig?
De Gezondheidsraad raadt aan om dagelijks enkele porties zuivel te consumeren, waaronder melk of yoghurt.
In België wordt een dagelijkse hoeveelheid van 3 tot 4 glazen melk, melkproducten of calciumverrijkte sojaproducten (of 450 tot 600 ml) en maximaal 1 tot 2 sneetjes kaas (of 20 tot 40 g) per dag aanbevolen. We kiezen het beste voor magere en halfvolle varianten zonder toegevoegde suikers.

Bronnen
www.health.belgium.be/internet2Prd/groups/public/@public/@shc/documents/ie2divers/19105174_nl.pdf
http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/a1532_zuivel_0.pdf




ad


pub