Hoe kies je een parfum dat bij je past?

Laatst bijgewerkt: december 2016

dossier Reukwater is zo oud als de menselijke beschaving. Bij de Egyptenaren had het een rituele en beschermende functie: het moest de goden gunstig stemmen en de zintuigen van de overledenen prikkelen. Vooral rozenwater, mirre en munt waren toen gegeerd. De Grieken en de Romeinen populariseerden die ‘goddelijke’ geuren en verwenden zichzelf graag met een welriekende wolk. In de Middeleeuwen stond het parfumgebruik op een laag pitje, maar vanaf de 12e eeuw vond men het opnieuw belangrijk om lekker te ruiken. Reukwater werd toen ook als preventie tegen ziekten gebruikt, onder andere tegen de pest.

Tegenwoordig wordt parfum geassocieerd met luxe, stijl en verleiding. En we parfumeren ons niet alleen voor de heerlijke geur, we geven meteen ook een deel van onze persoonlijkheid prijs. Geur is een bepalende factor bij de keuze van een partner. Of je iemand al dan niet aantrekkelijk vindt, hangt ook af van de geur van die persoon en hoe ze jou onbewust beïnvloedt.

Wil je jezelf een sensuele, sportieve, mature of frisse noot cadeau doen, dan biedt deze parfumwijzer van Sofie Albrecht je een houvast.

Flesjes met geurnoten

123-vr-cosm-parfum-soorten-11-15.jpg
Vanuit scheikundig perspectief is parfum niets meer dan een mengsel van een aantal geurstoffen die in alcohol (of een ander oplosmiddel) worden gevangen. Voeg daaraan nog een fixatiemiddel en wat kleurstoffen toe en we zijn er. Die geurstoffen zijn meestal plantenextracten of aromachemicaliën. Vroeger werden ook dierlijke geurstoffen zoals bv. muskus gebruikt.
Een klassiek parfum is een combinatie van een aantal geuren die men typeert als ‘noten’. Er zijn drie soorten noten: topnoten (de eerste geuren die je ruikt; ze trekken je aandacht maar zijn vluchtig bv. citrusgeuren), hart- of middennoten (die komen daarna, zo’n tien minuten na het aanbrengen; het zijn de belangrijkste, de kenmerkende geuren bv. bloemen), en basis- of grondnoten (de geur die het langst blijft hangen).

De juiste keuze

Ken je al een paar namen van merken en geuren? Maak dan eerst een lijstje van je favorieten en probeer uit te vissen tot welke ‘familie’ ze behoren. Je kunt dat opzoeken via sites zoals fragrantica.nl of osmoz.fr. Er zijn uitzonderingen, maar de meeste mensen hebben een duidelijke voorkeur voor een bepaalde soort geur. Als je dan binnen diezelfde groep verder zoekt, is de kans zeer groot dat je nog andere geuren ontdekt die je bevallen.
Probeer ook je reukzin te trainen en grijp elke gelegenheid aan om nieuwe dingen te ruiken. Wacht niet tot je flesje leeg is om een parfumerie binnen te wandelen en enkele geuren op te snuiven. Verstuif een parfum eerst op een mouillette (geurkaartje) en als het je bevalt, test het dan zeker op je huid!
Een gouden raad van de parfumexperte: beslis nooit binnen de tien minuten on the spot. Laat er een paar uur over gaan (en liefst een dag), ga terug, ruik opnieuw en als het gekozen parfum je nog steeds 100% bevalt, dan mag je het kopen.

Van cool tot zwoel

Ben je een nieuwkomer op het terrein en begin je volledig van scratch, dan raadt parfumdokter Sofie je aan om eerst de verschillende geurfamilies te leren kennen, zo ontdek je welke familie jou het best bevalt.
Er zijn verschillende classificatiesystemen, maar de industrie volgt die van Michael Edwards. Hij onderscheidt vier grote hoofdgroepen (met verschillende subcategorieën) op basis van hun belangrijkste ingrediënten:

1. Fris: onderverdeeld in citrus, mariene, fruitige en groene geuren en fougères (een mengeling van citrus, lavendel, kruiden, hout)

2. Bloemen: onderverdeeld in zacht bloemig en bloemig

3. Oosters: onderverdeeld in floriëntals of oosters bloemig, soft oriëntals (met kruiden), oriëntals (balsems, vanille, muskus) en houtige oriëntals.

4. Hout: onderverdeeld in houtgeuren, chypres (basisakkoord van bergamot, eikenmos en patchouli) en lederparfums.

De beste manier om de verschillen tussen al die soorten te ervaren, is ruiken aan de grote klassiekers van elke categorie.
Een paar voorbeelden van prototypes:
Fris citrus: een eau de cologne à la Acqua di Parma Colonia (uniseks)
Mariene fris: Issey Miyake l’Eau d’issey (mannen- & vrouwenversie)
Fruitig fris: Ralph Lauren Ralph
Groen fris: Balmain Vent Vert
Fougère: Azzaro pour homme (deze categorie bestaat enkel voor mannen en is de belangrijkste groep van mannengeuren)
Zacht bloemig: Chanel N°5 (abstracte bloemengeuren), Dior Homme
Bloemig: Jean Patou Joy voor de vrouwen en voor mannen: Caron pour un homme
Floriëntal: Guerlain Chamade, voor mannen: Jean Paul Gaultier Fleur du Male
Soft oriental: YSL Opium, mannen: Old Spice
Oriëntal: Guerlain Shalimar, mannen: Guerlain Habit Rouge
Houtige Oriëntal: Guerlain Samsara, mannen: Joop! Homme
Hout: Serge Lutens Feminité du Bois, mannen: Guerlain Vétiver
Chypre: Paloma Picasso, Chanel Pour Monsieur
Leder: Clinique Aromatics Elixir, Aramis (mannen)

Heerlijk of storend?

123-vr-cosm-parfum-11-151.jpg
De mate waarin je een bepaalde geur wel of absoluut niet apprecieert, heeft te maken met de betekenis die je eraan hebt toegekend toen je hem voor het eerst rook (meestal in de kindertijd). Als kind hebben we immers niet echt een uitgesproken voorkeur voor geuren. De context waarin je een geur voor het eerst ervaart, bepaalt of je hem als negatief of positief ‘opslaat’ in je geheugen. Bijvoorbeeld: wie een lieve grootmoeder had die naar lavendelcologne rook, zal dat een aangename geur vinden. Wie negatieve herinneringen heeft aan diezelfde geur zal er niet van houden, ongeacht het feit dat lavendelgeur op zich best aangenaam is.
De appreciatie van geuren is ook in belangrijke mate cultureel bepaald. Aziaten houden bijvoorbeeld absoluut niet van de geur van kaas, maar Fransen zijn er dol op. Oranjebloesem wordt in de Verenigde Staten ervaren als een ‘propere’ geur (omdat het vaak in schoonmaakmiddelen wordt gebruikt), terwijl het in Europa eerder als sensueel wordt beschouwd (omdat het een populair ingrediënt is in parfums). Er zijn maar weinig geuren die universeel als onaangenaam worden ervaren, een ervan is zwavelwaterstof (de geur van rotte eieren).

Je parfumotheek

Parfum is zoals kledij: je past het aan volgens de gelegenheid, je stemming of het seizoen. In de zomer kan een frisse cologne de beste keuze zijn, in de winter mag het voor de meeste mensen een warmere geur zijn. Op kantoor draag je best een discrete geur, op een feestje mag het wat opvallender of sensueler.

Zeg nooit eau de toilette tegen een parfum!

De concentratie van de geur (in percent uitgedrukt, geurstoffen opgelost in alcohol) bepaalt over welk product het gaat en hoelang de geur blijft hangen. Het kan natuurlijk erg verschillen van geur tot geur: lichte, frisse geuren houden vaak minder lang dan bijvoorbeeld oosterse geuren.
Eau de cologne: 2 tot 4%, blijft ongeveer een uur
Eau de toilette: 5 tot 10%, blijft 2 à 4 uur
Eau de parfum: 10 tot 20%, blijft 4 à 6 uur
(Extraît de) parfum: 20 tot 40%, blijft de hele dag.
Mensen denken vaak dat een extraît de parfum veel te intens is, maar het is doorgaans de meest gesofisticeerde en de meest rijkelijke versie van de geur, wat niet hetzelfde betekent als ‘straf’ of ‘sterk’.

Een match met je eigen lichaamsgeur

Je lichaamsgeur wordt bepaald door verschillende factoren: de zuurtegraad van de huid, wat je eet, eventuele medicijnen die je neemt, je leeftijd, geslacht en ras, de mate waarin je huid stoffen absorbeert, het soort en het aantal bacteriën op je huid. De verzameling van al die factoren bepaalt ook hoe een parfum (een compositie van verschillende geurstoffen) zich op jouw huid zal gedragen. Of er een ‘chemie’ ontstaat of een kakofonie.

Discretie gewenst

Niemand houdt van mensen die in een geurwolk rondlopen. Daarom adviseert Sofie om discreet met parfum om te gaan. Parfum draag je voor jezelf of voor de mensen die heel dicht bij je mogen komen.
Parfum heeft warmte nodig om te kunnen verdampen (waardoor je het ruikt) en daarom breng je het best aan waar de huid het dunst is: achter je oren, tussen je decolleté, op de polsen en in de knieholten. Laat de parfum gewoon aan je lichaamswarmte verdampen en wrijf hem niet uit.

Sofie Albrecht schrijft als journaliste al jaren over parfum, onder andere voor de blog www.cafecosmetique.com. Ze bundelde al haar kennis in het boek ‘Parfumwijzer’ (24,99 euro), uitgegeven bij Manteau. In november en december houdt ze een pop-up praktijk als parfumdokter waar je terecht kunt met al je vragen over parfum of voor een gratis parfumconsultatie. Info vind je op www.facebook.com/parfumdokter.


bron: Sofie Albrecht
verschenen op : 25/12/2016


pub