‘Puur sap’: een goede manier om de dagelijkse portie groente en fruit te ‘drinken’

Laatst bijgewerkt: november 2015
123-tomatensap-drank--170-08.jpg

nieuws Slechts een klein deel van de bevolking komt ertoe om dagelijks de aanbevolen hoeveelheden groente en fruit (5 stuks) te eten. Maar door puur sap te drinken, zet je een stap in de goede richting.

Sedert een aantal jaren wordt ‘100% puur sap’ beschouwd als een valabel alternatief voor één van die vijf dagelijkse porties. Maar het moet wel degelijk puur sap zijn (zelf geperst of zo aangekocht) en geen afgeleide vorm (soda, nectar, drankjes met toegevoegde aroma’s …). Het onderzoekscentrum dat de levensomstandigheden bestudeert en observeert (Credoc) heeft nagegaan welke impact het drinken van dit puur sap heeft op de kwaliteit van het eetpatroon. Daarvoor werden de voedingsgewoonten van zo’n 2.000 personen geanalyseerd.

Wat al meteen opvalt, is dat kinderen gemiddeld 2,6 porties groente en fruit per dag consumeren, volwassenen 3,8. En het onderzoeksteam stelt ook vast dat personen die 100% puur sap drinken over het algemeen een gezonder eetpatroon hebben dan personen die dergelijke sapjes niet drinken. Ze drinken niet alleen puur fruitsap, ze eten ook meer groente en fruit (+0,9 porties voor de kinderen en 0,7 porties voor de volwassenen), zowel vers fruit als compote. Hun voeding is rijker aan vitamines C en vitamine E, aan calcium en kalium. Daardoor is het team geneigd om te denken dat het drinken van sapjes die 100% puur zijn een vrij gemakkelijke manier is om de norm (van dagelijks aanbevolen hoeveelheden groente en fruit) te helpen halen.


bron: Nutrients (www.mdpi.com/journal/nutrients)



pub