Helpen kleine borden om te vermageren?

Laatst bijgewerkt: oktober 2015
123-eten-peper-170-9.jpg

nieuws Als we eten aangeboden krijgen in grotere porties, zijn we geneigd om er meer van te eten. Wie uit een kleiner bord eet of zijn soep uitlepelt met een kleine lepel, eet tot een kwart minder. Dat bleek enkele jaren geleden al uit een Nederlandse studie en wordt nu bevestigd door een overzichtsstudie van onderzoekers van de universiteiten van Oxford en Cambridge die alle goed uitgevoerde studies over de invloed van portiegrootte, verpakkingsgrootte en grootte van bestek en servies op het eetgedrag analyseerden.

Het onderzoek laat zien dat de alsmaar groeiende verpakkingen en porties een ongezonde uitwerking hebben op ons eetgedrag. Zowel de grootte van een verpakking als de portie per stuk heeft invloed op hoeveel u eet. Ook groter serviesgoed of bestek zorgt dat u meer eet. Wie een kleiner bord en kleiner bestek gebruikt, eet gemiddeld 144 tot 228 kilocalorieën minder per dag, wat neerkomt op 4.000 tot 6.000 kilocalorieën per maand of een verlies van een halve tot één kilogram lichaamsgewicht. De impact van de grootte van glazen op drinkgewoonten, was minder duidelijk.

Dat geldt zowel voor kinderen als voor volwassenen, maar bij kinderen is het effect minder groot dan bij volwassenen.
Kleinere hapjes zorgen ervoor dat u trager eet en dat het voedsel langer in de mond blijft. Daardoor eet u niet alleen bewuster, maar krijgt u waarschijnlijk ook meer smaaksensatie, waardoor u sneller verzadigd bent. Met grotere porties krijgt u sneller meer calorieën binnen dan goed is voor u. Dat geldt vooral voor extra’s: producten die u niet nodig hebt, zoals koek, snoep, frisdrank en andere snacks.

Wat kunt u zelf doen?
• Laat u niet verleiden tot het kopen of bestellen van meer dan u nodig hebt.
• Vermijd extra grote ‘XL’ of ‘familieverpakkingen’. Ze zijn verhoudingsgewijs misschien goedkoper, maar u bent daardoor eerder geneigd om meer te eten.
• Gebruik een kleiner servies. Van kleinere borden en met kleinere glazen eet en drinkt u minder.
• Gebruik kleiner bestek. Een normale lepel als opscheplepel helpt u om minder eten op te scheppen en met kleinere messen, vorken en lepels eet u minder.
• Check het etiket voor de portieaanduiding. Op een verpakking staat niet altijd de portie die u ervan eet of drinkt. Bijvoorbeeld: chocoladerepen waarvan er 3 in een verpakking zitten. U bent geneigd om ze alle 3 op te eten, terwijl een portie 1 reep is.

Bron
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD011045.pub2/epdf
http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/onderzoek-versterkt-bewijs-hoe-groter-de-porties-hoe-meer-we-eten.aspx






pub