Hoe beperkt u de gevolgen van de winteruurverandering?

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
123-winter-zomeruur-2-10-15.jpg

nieuws Vannacht gaat de wintertijd in. U moet de klok één uur achteruit zetten, wat betekent dat uw nachtrust met één uur wordt verlengd. Hierdoor is het ‘s ochtends eerder licht en ‘s avonds eerder donker.

Terugzetten van de klok vraagt om enige aanpassing van ons slaapritme. Dat lukt meestal goed als u het normale dag-/nachtritme aanhoudt. Sommige mensen kunnen last hebben van concentratiemoeilijkheden op het werk, depressiviteit of agressie en eetproblemen. Na een tweetal dagen zou u moeten gewend zijn aan het nieuwe uur. Bij de invoering van het zomeruur zijn de problemen soms iets groter. Met de ingang van de wintertijd komt de menselijke biologische klok namelijk terug in het normale ritme. Bij de overgang van zomer- naar wintertijd duurt de dag eenmalig 25 uur. Dat ligt dichter bij ons natuurlijke ritme. Dat zorgt bij veel mensen voor een kleine, onbewuste afname van stress, wat zelfs zou leiden tot een kortstondige daling van het aantal hartinfarcten. Dankzij de wintertijd zouden de meeste mensen ook beter slapen of zich althans beter uitgeslapen voelen, vooral tijdens de eerste dagen.

• Indien u uit ervaring weet dat u moeite hebt om u aan te passen, zou u in de dagen voor de uurwissel de bedtijd met 15 minuten per dag kunnen verschuiven, in plaats van ineens met één uur. Ga dus elke dag een kwartiertje later slapen en sta ook iets later op. De omschakeling is dan niet zo groot.
U kunt deze ‘truuk’ ook gebruiken bij jonge kinderen. door ze in de week voor de wintertijd steeds wat later naar bed te laten gaan.

• Ga vanaf morgen elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta op hetzelfde tijdstip op. Begin ‘s avonds een uur voor bedtijd met uw gebruikelijke rituelen, doe niets actief meer en verminder de licht- en geluidsprikkels.?Wees ’s morgens, als uw wekker gaat, meteen actief en zorg voor veel licht en veel geluid.?

• Indien u last hebt van het winteruur, dan kunt u proberen om overdag zo veel mogelijk buiten te zijn. Wanneer u ’s ochtends in het donker naar uw werk vertrekt en ’s avonds in het donker terug thuis komt, mist u misschien daglicht.

• Volgens sommige studies in het buitenland zou de invoering van het winteruur tijdens de eerste weken gepaard gaan met een stijging van het aantal verkeersongevallen met voetgangers en fietsers. Neem daarom uw voorzorgen als uw kinderen ’s morgens in het donker naar school vertrekken. Als ze met de fiets gaan, moeten ze zeker licht hebben. Als ze te voet gaan, kunt u ze eventueel een fluorescerend vestje aantrekken. Bij het oversteken is het extra opletten geblazen.



verschenen op : 24/10/2015 , bijgewerkt op 09/08/2019


pub