Hoe beperk je de gevolgen van de winteruurverandering?

Laatst bijgewerkt: november 2019
123m-nachtwerk-klok.jpg

nieuws

Dit weekend gaat de wintertijd in. Je moet de klok één uur achteruit zetten, wat betekent dat je nachtrust met één uur wordt verlengd. Hierdoor is het ‘s ochtends eerder licht en ‘s avonds eerder donker.

Terugzetten van de klok vraagt om enige aanpassing van ons slaapritme. Dat lukt meestal goed als je het normale dag-/nachtritme aanhoudt. Sommige mensen kunnen last hebben van concentratiemoeilijkheden op het werk, depressiviteit of agressie en eetproblemen. Na een tweetal dagen zou je moeten gewend zijn aan het nieuwe uur. Bij de invoering van het zomeruur zijn de problemen soms iets groter. Met de ingang van de wintertijd komt de menselijke biologische klok namelijk terug in het normale ritme. Bij de overgang van zomer- naar wintertijd duurt de dag eenmalig 25 uur. Dat ligt dichter bij ons natuurlijke ritme. Dat zorgt bij veel mensen voor een kleine, onbewuste afname van stress, wat zelfs zou leiden tot een kortstondige daling van het aantal hartinfarcten. Dankzij de wintertijd zouden de meeste mensen ook beter slapen of zich althans beter uitgeslapen voelen, vooral tijdens de eerste dagen.

• Indien je uit ervaring weet dat je moeite hebt om je aan te passen, zou je in de dagen voor de uurwissel de bedtijd met 15 minuten per dag kunnen verschuiven, in plaats van ineens met één uur. Ga dus elke dag een kwartiertje later slapen en sta ook iets later op.

• Ga vanaf morgen elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta op hetzelfde tijdstip op. Begin ‘s avonds een uur voor bedtijd met je gebruikelijke rituelen, doe niets actief meer en verminder de licht- en geluidsprikkels.

• Wees ’s morgens, als de wekker gaat, meteen actief en zorg voor veel licht en veel geluid.

• Indien je last hebt van het winteruur, dan kan je proberen om overdag zo veel mogelijk buiten te zijn. Wanneer je ’s ochtends in het donker naar je werk vertrekt en ’s avonds in het donker terug thuis komt, mis je misschien daglicht.

• Volgens sommige studies in het buitenland zou de invoering van het winteruur tijdens de eerste weken gepaard gaan met een stijging van het aantal verkeersongevallen met voetgangers en fietsers. Neem daarom je voorzorgen als je kinderen ’s morgens in het donker naar school vertrekken. Als ze met de fiets gaan, moeten ze zeker licht hebben. Als ze te voet gaan, kan je ze eventueel een fluorescerend vestje aantrekken. Bij het oversteken is het extra opletten geblazen.






pub