Hoe gezond is lopen?

Laatst bijgewerkt: augustus 2015

nieuws

Inactieve mensen zijn na 1 jaar lopen minder zwaar, en hebben minder lichaamsvet, een lagere rusthartslag, een betere zuurstofopname, minder triglyceriden en meer HDL-cholesterol in het bloed. Meer lopen zorgt voor meer verbetering. Dat meldt het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, op basis van een onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam gepubliceerd in Sports Medicine .

Het onderzoeksteam analyseerde gegevens van 2024 niet-bewegende gezonde volwassenen uit 49 studies waarin de gezondheid van lopers na minstens 8 weken trainen werd vergeleken met die van niet-lopers.

Na 1 jaar lopen was er een gewichtsafname van 3,3 kg. Het lichaamsvet was 2,7% afgenomen, de hartslag in rust nam af met 6,7 slagen/min en de concentratie triglyceriden was afgenomen met 0,19 mmol/l. Lopen ging samen met een toename van de maximale zuurstofopname (VO2max) van 7,1 ml/min per kg en van de HDL-cholesterolwaarde met 0,09 mmol/l. Mannen hadden meer baat bij lopen dan vrouwen. Een toename van het aantal weken lopen was gerelateerd aan grotere gezondheidseffecten. Lopen had geen significant effect op de vetvrije massa, BMI, of waarden van totaal cholesterol en LDL-cholesterol.

‘Beginnende lopers hebben in het eerste jaar 30% kans op blessures, maar dit weegt niet op tegen de grotere voordelen, zoals de verlaging van het risico op immobiliteit en overlijden’, zo besluiten de auteurs.


Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram