Zuiderse zomergroenten, een boost voor je gezondheid

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

dossier Sinds (over)grootmoeders tijd is het aanbod zomergroente veel uitgebreider, ook in de eigen moestuin, en vaak is het niet zo evident om creatief met die ‘nieuwe’ oogst om te springen.

Agrarisch erfgoed

Tomaten en sla met mayonaise, gestoofde boontjes en worteltjes, bloemkool met kaassaus, komkommer met vinaigrette… ze maken deel uit van ons collectief culinair geheugen en staan in de zomer dan ook frequent op het menu. Van generatie op generatie worden ze, evenals alle andere klassieke basic bereidingen van zomergroente, doorgegeven en overgenomen. Ze bestuiven ons kookgedrag en schieten wortel in ons dagdagelijks keukenpatroon. Maar sinds (over)grootmoeders tijd is het aanbod zomergroente ondertussen veel uitgebreider, ook in de eigen moestuin, en vaak is het niet zo evident om creatief met die ‘nieuwe’ oogst om te springen. Als het gaat over gerechten met courgette, aubergine, (punt)paprika of venkel zijn we meestal vrij snel uitgepraat …

Zuiderse vibes

123-groent-auberg-papr-courg-08-15.jpg
Courgette belandt meestal in de soep en in de spaghettisaus, of ze wordt opgevuld met gehakt. Paprika is hetzelfde lot beschoren. Venkel is het maatje van vis en aubergine laat zich vlotjes uithuwelijken aan moussaka. Maar je kan veel meer kanten uit met deze zuiderse groenten.
Hieronder drie gezonde gerechten met een minimum aan werk. Ideaal voor bij de BBQ of als side dish bij de lunch.

Ovenschotel van puntpaprika en venkel (4 personen)

Zo maak je het

2 rode puntpaprika’s – 2 kleine venkels – kurkuma – kruidenmix (een paar blaadjes salie, 2 blaadjes lavas – een paar muntblaadjes – een paar blaadjes citroenverbena/melisse) – lookteentje – peper en zout – wat Parmezaanse kaas.

Snij venkel en puntpaprika in schijfjes. Verwijder de pitjes en zaadlijsten van de paprika. Snij de harde kern en buitenste draden weg van de venkel. Versnipper de look en de kruidenblaadjes.
Strijk een vuurvaste ovenschaal in met olijfolie en verdeel er de stukken venkel en puntpaprika over. Strooi er een goede snuif kurkuma en de kruidensnippers over en kruid. Laat de groente zo’n 20 minuten garen op 180 °C (de gaartijd is afhankelijk van het type oven en van de bite die je wenst; prik af en toe eens om te checken) en geniet ondertussen van een aperitiefje! Vijf minuten voor het einde strooi je er de parmezan over.

Een bordje gezond!

Kurkuma of geelwortel is werkelijk een wonderkruid! Het werkt ontstekingsremmend en het ontgift de lever. Bovendien heeft het een gunstig effect bij Alzheimer en bij de preventie en behandeling van bepaalde kankersoorten en huidaandoeningen. Wel oppassen met veelvuldig gebruik als je last hebt van galstenen of zwanger bent (kurkuma zou ook de baarmoeder stimuleren).
De werkbare stof, curcumine, wordt in zuivere vorm moeilijk door ons bloed opgenomen. Daarom moet je kurkuma steeds combineren met vet (bv. olijfolie) en zwarte peper of cayennepeper.

Zoals alle paprika’s is puntpaprika een bommetje van vitamine C. De puntpaprika smaakt veel zoeter dan de gewone rode variant en dat is aardig meegenomen!

Venkel helpt bij flatulentie en spijsverteringsproblemen. Het werkt kalmerend, koortswerend en het verfrist de mond.

HD-venkel-paprika-1000.jpg

Aubergine met geitenkaas en tomaat (4 personen)

Zo maak je het

2 aubergines – 1 à 2 rolletjes geitenkaas (bv. chavroux) – 2 kleine tomaten – verse tijm en rozemarijn – olijfolie – peper en zout

Verwijder beide uiteinden van de aubergines en snij ze in mooie ronde plakjes (een kleine cm dik). Strijk ze royaal in met olijfolie en grill ze aan beide kanten (in een grillpan of tussen een visgrill op de BBQ). Zodra ze bruin zijn, kruid je ze en bedek je ze met een schijfje kaas en tomaat. Bestrooi ze met de fijngesnipperde tijm/rozemarijn en laat ze nog een paar minuten verder garen tot de kaas gesmolten is.
Als je het als hapje serveert, kun je het afwerken met een reepje gebakken spek of gedroogde ham. Of je vervangt de tomaat door een partje verse vijg gebakken in balsamicosiroop.

Brain food!

Aubergine bevat veel vezels en mineralen. Deze mooi glanzende paarse vrucht is goed voor de hersenen en zorgt ervoor dat andere voedingsstoffen gemakkelijk worden opgenomen door het bloed. Aubergine is ook interessant voor wie een teveel aan ijzer heeft.

HD-afb-voed-auberg-600.jpg

Courgetti met gremolata (4 personen)

Zo maak je het

Gremolata is een Italiaanse garnituur die gemaakt wordt van fijngesnipperde platte peterselie, fijngesnipperde en gebakken look, en citroenzeste (van biocitroenen).

Draai 2 gele of groene courgetttes in sliertjes met een spirelli. Als je die niet hebt kan je ook de groenterasp van je keukenrobot gebruiken, of een mandoline.
Wok de courgetti kort in hete olijfolie, kruid met peper en zout en garneer met gremolata.

Calorie-arm en licht!

Courgette, bij voorkeur gestoomd of gestoofd, is een weldaad voor de lijn en de gezondheid. Met amper 15 kcal per 100 gram is het een kampioen onder (en voor) de lichtgewichten. Courgette is vezelrijk en licht verteerbaar. Ze bevat een schat aan mineralen en werkt bloeddrukverlagend.

HD-courgette_0168.JPG


bron: Hilde Deweer, lifestylejournaliste
verschenen op : 28/07/2016 , bijgewerkt op 13/08/2019


pub