ad

Een op 20 autoritten door slaperige bestuurder

Laatst bijgewerkt: juli 2020
123-man-auto-moe-ongeval-05-15.png

nieuws Volgens een studie van het BIVV bij 2.500 Belgische bestuurders, wordt 1 op de 20 autoritten uitgevoerd door een bestuurder die slaperig achter het stuur zit. Voor het eerst
ook worden de factoren die onze alertheid achter het stuur verminderen, in cijfers gebracht.

Voor deze studie ondervroeg het BIVV een representatief staal van 2.500 Belgische bestuurders. Uit de studie blijkt dat 1 op de 20 autoritten (4,8%) wordt uitgevoerd door een bestuurder die tekenen van slaperigheid vertoond. Bij 1 rit op 200 heeft de bestuurder ook moeite om wakker te blijven.

Omstandigheden die het risico op slaperigheid verhogen:
• meer dan 4 uren per dag achter het stuur van de wagen
• onregelmatige werktijden
• chronische slapeloosheid
• minder dan 8 uren hebben geslapen
• een onregelmatige slaap-waak-cyclus met frequente verplaatsingen van
meer dan 2 uren
• rijden na het drinken van 2 tot 4 glazen alcohol
• buitensporige slaperigheid overdag
• rijden over een lange afstand (meer dan 60km)
• verplichting om vroeg opstaan

Ook jongvolwassenen en adolescenten (18-30 jaar), en bestuurders die de afgelopen 12 maanden een ongeval of bijna-ongeval hebben veroorzaakt, vertonen een verhoogd risico (x2) op slaperigheid.

Deze studie toont ook aan dat de mate van slaperig rijden, varieert naargelang de specifieke omstandigheden. Bestuurders die het hoogste risico voor slaperig rijden vertonen, beantwoorden volgens deze studie aan volgend profiel: een jongere die alcohol dronk en na minder dan 8 uren te hebben geslapen rond middernacht met de wagen vertrekt voor een autorit over een langere afstand. Hij of zij rijdt regelmatig met de wagen en veroorzaakte het afgelopen jaar een (bijna) ongeval. Hij of zij heeft ook een onregelmatige slaap-waak-cyclus en voelt zich vaak slaperig overdag.

Hoewel er geen exacte informatie is over het percentage ongelukken dat te wijten is aan vermoeidheid, raamt internationaal onderzoek dit op bijna 20 % van alle ernstige ongevallen. In vergelijking met de 3 belangrijkste ongevalsfactoren (snelheid, alcohol en het niet dragen van de veiligheidsgordels) is dit een zeer hoge risicofactor. Ongevallen ten gevolge van slaperig rijden, zijn vaak zeer ernstig. Meestal doen ze zich voor op monotone snelwegen waarbij het voertuig met volle snelheid op een obstakel rijdt.


bron: www.bivv.be

ad


pub