ad

Hoge Gezondheidsraad: Vitaminen en spoorelementen vaak zinloos en zelfs schadelijk

Laatst bijgewerkt: oktober 2015
123-vitam-vergrootgl-08-15.jpg

nieuws De Hoge Gezondheidsraad, het hoogste adviesorgaan van de federale regering op het vlak van de volksgezondheid, heeft nieuwe aanbevelingen gepubliceerd over vitaminen en spoorelementen.

De Hoge Gezondheidsraad stelt voor elke onderzochte nutriënt duidelijke aanbevolen innamen voor die overeenstemmen met de optimale waarden die nodig zijn om te voldoen aan de fysiologische behoeften en zo een goede gezondheid te behouden. Dankzij een vergelijking van deze waarden met de gewoonlijke verbruiksgegevens kon er worden bepaald in welke mate voldaan wordt aan de behoeften aan deze waardevolle nutriënten in de Belgische bevolking (toestand van tekort, voldoende inname of teveel).

Verder wordt vastgelegd wat het eventueel nut is van extra vitaminen en spoorelementen, en wat de maximale hoeveelheden zijn die kunnen worden toegevoegd aan voedingsmiddelen of op de markt kunnen worden gebracht in voedingssupplementen.
Te veel vitamines opnemen is vaak niet nuttig en kan bovendien schadelijk zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor voedingselementen die in hoge dosis giftig kunnen zijn, zoals vitamine A en D en bepaalde micronutriënten (Chroom, Fluor, Jodium en Selenium).

• Het eventuele gebruik van een voedingssupplement is in de eerste plaats bedoeld om de gewone voeding aan te vullen die mogelijk onvoldoende is. Het mag zeker niet de bedoeling zijn om de gewone voeding te vervangen.

• In de dagelijkse praktijk zijn supplementen met hoeveelheden dicht bij de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) doorgaans ruim voldoende.

• Supplementen die megadosissen vitaminen of mineralen bevatten die ruim de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) overschrijden (bijvoorbeeld tot meer dan 2 à 3 keer de ADH) zijn slechts in een beperkt aantal gevallen te verantwoorden, zoals:
- een uitgesproken voedingstekort,
- ernstige malabsorptie door een of andere maag-darmaandoening
- verhoogde behoefte door lichamelijke toestand of ziekte.

• Hoge dosissen van bepaalde vitaminen of mineralen zijn volledig nutteloos, omdat het lichaam ze niet opneemt. Dit is bijvoorbeeld het geval voor doseringen van 1000 mg vitamine C per dag of bij buitensporige hoeveelheden van groep B vitaminen. Hetzelfde geldt voor Mangaan of Molybdeen waaraan er zeer zelden een tekort is.

• Dergelijke megadosissen geven zelden de beloofde resultaten en kunnen zelfs schadelijk zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval voor bepaalde antioxidanten zoals bètacaroteen, vitamine E of Selenium , die mogelijk de kans op longkanker of prostaatkanker en hart- en vaatziekten verhogen. Een overdosis vitamine D kan nierstenen veroorzaken. Een teveel aan ijzer kan leverproblemen geven.

• Soms kan de inname van een te hoge dosis van bepaalde nutriënten de goede opname van andere nutriënten aantast. Dit is bijvoorbeeld bij luteïne en lycopeen het geval, die in hoge dosissen de opname van bètacaroteen tegenwerken.

• Ook een langdurig verbruik van bepaalde nutriënten, zelfs bij een matige dosis, kan schadelijk zijn. Dat geldt ondermeer voor:
- Selenium en vitamine E: verhoogd risico op prostaatkanker)
- vitamine D: risico op neurologische aandoeningen en nierstenen.
- vitamine C: een verhoogd risico op nierstenen.
Ook voor fluor wordt op dit ogenblik het gebruik van orale voedingssupplementen volledig afgeraden

• Voedingssupplementen zijn geen geneesmiddelen, hoewel sommige vitaminen en spoorelementen wel degelijk zinvol kunnen zijn bij de behandeling van aandoeningen die veroorzaakt worden door een tekort aan deze nutriënten.

U kunt het volledige rapport 'VoedingsaanbeVelingen Voor belgië - Vitaminen en Sporenelementen' downloaden op:
http://tinyurl.com/HGR-9164-9174-voeding .




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub