ad

Traditioneel prentenboek legt het af tegen voorleesapp

Laatst bijgewerkt: mei 2015
Fotolia_tabl-vader-kind-comp-05-15.jpg

nieuws Kinderen leren meer van digitale prentenboeken dan van traditionele statische boeken. Vooral taalzwakke kinderen begrijpen een verhaal beter dankzij bewegende beelden. Maar interactieve spelletjes werken juist verstorend. Dat blijkt uit onderzoek aan de universiteit van Leiden. waarbij 43 afzonderlijke studies werden geanalyseerd. In deze onderzoeken werden verhalen aangeboden via zowel een traditioneel prentenboek als in digitale vorm.

• Digitaal prentenboek vergroot woordenschat
Dankzij bewegende illustraties, muziek en geluidseffecten begrijpen kinderen een verhalende tekst beter en leren ze meer nieuwe woorden.

• Bewegende beelden trekken de aandacht
Bewegende onderdelen trekken de aandacht naar delen van de afbeelding die belangrijk zijn om het verhaal goed te begrijpen.’

• Leren van non-verbale informatie
Normaal ontwikkelende kinderen begrijpen digitale prentenboeken iets beter en ze verrijken hun woordenschat. Bij kinderen die zwak zijn in taal, zoals veel migrantenkinderen, is het voordeel zelfs aanzienlijk. Dankzij de multimedia-elementen kunnen deze kinderen verhalende tekst beter begrijpen. Op basis van taal alleen begrijpen zij het verhaal vaak niet, maar met alle extra non-verbale informatie slagen ze daar wel in. Begrijpen wat ‘een gebroken hart’ is, gaat bijvoorbeeld gemakkelijker als er een treurig muziekje bij klinkt.

• Interactie vermindert verhaalbegrip
Maar niet alle digitale extra’s werken stimulerend. Interactieve verhalen, waarbij een kind door het aanraken of verschuiven van dingen een effect oproept dat soms wel, maar vaak geen of slechts zijdelings verband houdt met het verhaal, leiden echter af en zorgen ervoor dat kinderen niet geconcentreerd kunnen luisteren.’

• Voorleesapp zorgvuldig selecteren
Daarom stelt het onderzoek dat interactieve onderdelen niet wenselijk zijn bij voorleesapps. ‘App-designers en ontwikkelaars moeten er rekening mee houden dat multitasken - spelen terwijl ze naar een verhaal luisteren -voor jonge kinderen erg lastig is. Leraren en ouders dienen bij aanschaf zorgvuldig te kijken welke functies de voorleesapp heeft.


ad


pub