Grote opticienketens meten ogen verkeerd

Laatst bijgewerkt: maart 2015
Fotolia_oogoz-oogmeting-dr-cons-19-15.jpg

nieuws Uit een steekproef van het Nederlandse Editie NL blijkt dat Hans Anders, Pearle en Specsavers de ogen van hun cliënten niet goed meten. Pearle blijkt bij één op de vier metingen in de fout te gaan, Hans Anders en Specsavers gaan in de helft van de gevallen in de fout. De metingen zitten er in een aantal gevallen zelfs bijna een heel punt naast.

Bij een oogmeting wordt gemeten welke brilsterkte er nodig is voor een patiënt. “Een kwart punt ernaast zitten, vind ik nog binnen de marges vallen. Meer kan echt niet”, zegt Piet Meurs van Oogziekenhuis Eindhoven. “Een bril met een verkeerde sterkte kan grote problemen opleveren. Bijvoorbeeld bij autorijden.”
Ook NUVO, de branchevereniging voor de ondernemers in de optiek, noemt de gevonden meetverschillen relatief gering, maar het zou niet moeten kunnen. "Ik kan dit niet verklaren, een oog is levend en dat kan soms kleine verschillen opleveren. Maar een verschil van bijna een punt is wel te groot."

Hans Anders betreurt de resultaten. “Met meer dan 250 gediplomeerde opticiens en constante kwaliteitscontroles, willen we er voor zorgen dat alle producten die we leveren van topkwaliteit zijn. Klanten die twijfelen aan de sterkte van hun brilglazen, kunnen altijd terugkomen. Klachten nemen we serieus.”
Ook Pearle betreurt de uitkomst. “Wij werken enkel met gediplomeerde opticiens. Mocht een meting toch niet tot volle tevredenheid leiden, dan biedt Pearle de meest uitgebreide service en garantieregelingen”, zegt een woordvoerder.

Specsavers heeft een andere verklaring. “De resultaten van een oogmeting kunnen afwijken door verschillende omstandigheden, zoals het tijdstip van de meting; indien de meting om 8 uur ’s ochtends plaatsvindt en de patiënt heeft nog niet zes uur achter de computer gezeten, kan dit een verschil opleveren.”




pub