ad

Volkoren verkleint kans op vroegtijdig overlijden

Laatst bijgewerkt: december 2019
Fotolia_brood-volkoren-19-15.jpg

nieuws Door voldoende volkoren graanproducten te eten, hebt u een verlaagd risico op bepaalde ziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Dat was al bekend. Een groot Amerikaans onderzoek in het medisch tijdschrift JAMA Internal Medicine laat zien dat ook de kans om vroegtijdig te overlijden vermindert.
In het onderzoek werden tussen 1984 en 2010 meer dan 100.000 mensen van 30 tot 87 jaar gevolgd. Zij gaven elke 2 tot 4 jaar lang aan wat ze aten, hoe gezond ze leefden en welke ziekten ze kregen. Bij afloop van de onderzoeksperiode waren er bijna 27.000 mensen overleden.

• Per portie (28 g) volkorengraan (een boterham) per dag vermindert het risico op voortijdig overlijden met 5%. Vooral de kans op overlijden aan hart- en vaatziekten was verminderd (9%).

• Wanneer de volkorengranen in de plaats komen van geraffineerde granen, werd het overlijdensrisico met 8% verminderd. Geraffineerde granen zijn granen waarvan de zemelen zijn verwijderd. Hierdoor gaan veel vezels en voedingsstoffen verloren. Wit brood, witte rijst en gewone pasta zijn bijvoorbeeld producten gemaakt van geraffineerde granen.

• Door het vervangen van een portie rood vlees door een portie volkorengraan werd het risico zelfs 20% lager.

• Het eten van volkoren graanproducten bleek geen verband te houden met het risico op het overlijden aan kanker, behalve met het risico op darmkanker.

Het Nederlandse Voedingscentrum adviseert om 6 tot 7 volkoren boterhammen per dag te eten en ongeveer 200 gram andere graanproducten in de vorm van volkorenpasta, zilvervliesrijst of bulgur.

Bron:
http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2087877
www.voedingscentrum.nl




ad


pub