Wat doet een tekort aan slaap met uw lichaam?

Laatst bijgewerkt: maart 2015
stand-10-03-man-slapen.jpg

nieuws Ook u hebt wel al eens een nacht gehad waarop u de hele tijd lag te woelen en moest opstaan voor u een oog had dichtgedaan. Maar zelfs als u goed slaapt, is de kans reëel dat u te weinig nachtrust krijgt: we slapen gemiddeld twee uur minder dan vijftig jaar geleden. Wat doet een tekort aan slaap nu precies met uw lichaam op langere termijn?
Onderzoekers lieten een testgroep een week lang ruim acht uur per nacht slapen, en een week lang slechts zes. Onderzoeksresultaat: 711 genen raakten van slag in de week met een korte nachtrust, en dat had een invloed op de stofwisseling, op het immuunsysteem en op stressreacties. Zelfs een week met minder slaap heeft dus al een meetbaar effect op uw lichaam.

Een overzicht van de meest voorkomende gevolgen van een tekort aan slaap:

Slechtere prestaties
Wie niet voldoende slaapt, is minder alert en kan zich minder goed concentreren. Leren of dingen onthouden wordt moeilijker, omdat herinneringen worden verwerkt tijdens de slaap. Een gebrek aan slaap heeft dus een effect op het cognitief vermogen, waardoor prestaties op school of op het werk achteruit gaan. Uit onderzoek van de Universiteit Gent blijkt dat één uur extra slaap gemiddeld 1,7 punten extra oplevert op een examen.

Emotionele rollercoaster
Slaaptekort kan iemand op een emotionele rollercoaster plaatsen. Uit onderzoek blijkt dat uw hersenen het dan inderdaad moeilijker hebben om gebeurteunissen in het juiste perspectief te plaatsen. Bovendien wordt dat deel van de hersenen gestimuleerd dat verantwoordelijk is voor angstgevoelends, depressie en andere psychiatrische stoornissen. Het gedeelte van uw hersenen dat u aanspreekt om beslissingen te nemen, functioneert tegelijkertijd minder goed.

zin in junkfood
Hebt u zich ooit al afgevraagd waarom u een hele dag loopt te eten wanneer u moe bent? Onderzoekers vonden een link tussen overgewicht en slaaptekort: wanneer u moe bent, produceert u meer van het hormoon dat eetlust opwekt, en minder van het hormoon dat honger stilt. Wanneer u te weinig slaapt, worden bovendien de hersenstructuren aangetast die uw zelfdiscipline en verlangens controleren. Proefkonijnen hadden na slapeloze nachten dan ook duidelijk meer zin in donuts, pizza en hamburgers, en gaven ook sneller toe aan hun verlangen naar een ongezonde snack.

Immuunsysteem
Uw weerstand verzwakt, waardoor u sneller ziek wordt en griepjes en verkoudheden opdoet. Op langere termijn kan dit allerlei gezondheidsproblemen tot gevolg hebben.

Gezondheidsproblemen op lange termijn
De lijst met gezondheidsrisico's gaat van een verhoogde kans op kanker of beroerte tot vruchtbaarheidsproblemen.

De kans op een beroerte zou vier maal groter zijn bij mensen die minder dan zes uur per nacht slapen.
De kans op goedaardige darmtumoren zou bovendien met 50% stijgen.
Ook kan een chronisch slaaptekort leiden tot een verhoogde bloeddruk, hartfalen en uiteindelijk tot een hartaanval.
Mannen met een chronisch tekort aan slaap zijn minder vruchtbaar.
Het mortaliteitsrisico ligt significant hoger dan bij mensen die voldoende slapen.

Rimpels
Uw lichaam herstelt zich 's nachts, ook het vochtgehalte van uw huid wordt in balans gebracht. Bij een gebrek aan slaap krijgt u niet alleen donkere kringen cadeau, maar ook een drogere huid en zichtbare rimpels. Al is dit waarschijnlijk de minste van uw zorgen na de lijst hierboven.


bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150309_01570140
verschenen op : 21/03/2015


pub