Een avocado per dag als cholesterolpil?

Laatst bijgewerkt: januari 2015
123-groent-avocad-170-01.jpg

nieuws Eén avocado per dag als onderdeel van een gezonde, matig vetrijke voeding, haalt de “slechte” LDL-cholesterol flink naar beneden. Dat blijkt uit een studie in het gezaghebbende tijdschrift Journal of the American Heart Association.

45 proefpersonen tussen 21 en 70 jaar met overgewicht maar die verder in goede gezondheid verkeerden, kregen gedurende vijf weken drie verschillende cholesterolverlagende dieet: één groep volgde een vetarm dieet (met 24 procent caloriën afkomstig van vet, waarvan 11 procent van mono-onverzadigde vetten) zonder avocado; een tweede groep kreeg een matig vetrijk dieet (met 34 procent caloriën afkomstig van vet, waarvan 17 procent van mono-onverzadigde vetten) zonder avocado; de derde groep volgde hetzelfde matig vetrijk dieet met één avocado per dag. Voor ze met die diëten startten, volgden ze gedurende twee weken allemaal een 'normaal' dieet met 34 energieprocenten uit vet (vooral verzadigd vet), 51 procent uit koolhydraten en 16 procent uit eiwitten.

Na twee weken 'normale' voeding was het gemiddelde gehalte aan LDL-cholesterol (de zogenaamde slechte cholesterol) van de deelnemers 128 mg/dL. Na vijf weken cholesterolverlagend dieet was dit gehalte gedaald met
• 7,4 mg/dL in de vetarme groep zonder avocado,
• met 8,3 mg/dL in de matig vetrijke groep zonder avocado,
• met 13,5 mg/dL in de groep die matig vetrijk mét avocado had gegeten.
Ook andere vetwaarden (totaal cholesterol, triglyceriden enzovoorts) waren verbeterd na het matig vetarme dieet met avocado.

Door het dieet met avocado's hadden de proefpersonen geen cholesterolverlagende geneesmiddelen nodig, zo schrijven de onderzoekers. Vermoedelijk zijn het de mono-onverzadigde vetzuren in de avocado die voor het gunstige effect zorgen. Daarnaast bevatten avocado's tal van bio-actieve stoffen zoals vitamines (o.m. A, B1, B2, B6, C, E), mineralen (o.m. magnesium en kalium)en fytosterolen en ook vezels (zo’n 10 gram per vrucht).

Volgens de onderzoekers heeft het echter weinig zin om avocado's toe te voegen aan een normaal, vetrijk dieet (met veel verzadigde vetzuren). Wél zinvol is om avocado's op te nemen in een hartvriendelijke, matig vetarme voeding met weinig verzadigde vetten (maximaal 5-6 energieprocenten) en relatief veel mono-onverzadigde vetten (die bijvoorbeeld ook in olijfolie en noten zitten).




pub