Slecht in wiskunde: schuld van de moeder?

Laatst bijgewerkt: February 2015
123-kind-studie-wisk-school-intellig-170-01.jpg

nieuws Volgens een Nederlands onderzoek bij bijna 1.000 Amsterdamse kinderen zijn de wiskundige vaardigheden van een kind gelinkt aan de zwangerschap van de mama. Het onderzoek werd gepresenteerd op het jaarcongres van de European Society for Paediatric Endocrinology. Het onderzoek kadert in de zogenaamde ABCD-studie (Amsterdam Born Children and their Development study ), een langlopend onderzoek naar de gezondheid van 8.000 kinderen van verschillende etnische afkomst in Amsterdam.

Kinderen van moeders waarvan de schildklier tijdens de zwangerschap te weinig schildklierhormoon (thyroxine) aanmaakt, hadden op de leeftijd van vijf jaar 90 procent meer kans om bij de slechtsten van de klas te zijn in wiskunde. Bij taaltests werd geen achterstand vastgesteld. Het is bekend dat de schildklierhormonen een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van de hersenen. Een baby is nog niet in staat om zijn eigen thyroxine aan te maken, en is dus aangewezen op de voorraad van de moeder. Studies suggereren dat zo'n twee derde van de toekomstige mama's niet genoeg thyroxine in haar lichaam heeft, vaak omdat er niet genoeg jodium in onze voeding zit om het aan te maken. Het zou dan ook aangewezen zijn om tijdens de zwangerschap jodiumsupplementen te nemen.

Hierbij dient wel aangestipt te worden dat met dit onderzoek niet is aangetoond dat die achterstand effectief veroorzaakt wordt door een thyroxine-tekort tijdens de zwangerschap, alleen dat er mogelijk een verband tussen beide bestaat. Ook is niet aangetoond dat de achterstand in wiskunde ook na de leeftijd van vijf jaar blijft bestaan.



verschenen op : 15/02/2015 , bijgewerkt op 16/02/2015
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt