ad

5 tips om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen

Laatst bijgewerkt: april 2021
123-senior-koppel-hart-happy-geluk-03-19.jpg

nieuws

Hart- en vaatziekten zijn de voornaamste doodsoorzaak in België. Er overlijden dagelijks bijna negentig mensen aan de aandoening, meer dan 30.000 per jaar. Het merendeel van de gevallen kunnen we evenwel voorkomen, mits enkele aanpassingen in onze dagelijkse levensstijl.

BeMSA (Belgian Medical Students' Association) is een van de nationale initiatieven die het bewustzijn omtrent hart- en vaatziekten wil aanwakkeren. Via enkele tips willen ze aanzetten tot meer beweging in het dagelijks leven en een gezondere levensstijl.

1) Beweging
Gebrek aan lichaamsbeweging is één van de vier grootste risicofactoren ter wereld. Het is belangrijk dat je regelmatig opstaat van je stoel en voldoende beweegt, zeker als je aan telewerk doet. Lichaamsbeweging is goed voor zowel je fysieke als je mentale gezondheid. Zo ontspan je lichaam en geest, wat je risico op hart- en vaatziekten verlaagt.

Sporten hoeft zeker niet tijdrovend te zijn. Je kan een korte wandeling maken, wat yogaoefeningen doen, een fietstocht maken…  Of je kan loopafstanden vergroten door je auto verder te parkeren of nog beter: laat de auto staan en neem de fiets of ga te voet. Vermijd de lift en neem vaker de trap. Sta regelmatig op, bijvoorbeeld wanneer je belt.

Lees ook: ‘Elke stap telt’, benadrukt nieuw officieel bewegingsadvies

2) Roken
Het is algemeen geweten dat roken nefast is voor de gezondheid. Desondanks telt ons land nog veel rokers, en dus blijft het belangrijk om te wijzen op de gevaren. Ook al heb je al jaren als roker achter de rug, dan nog is het goed voor je gezondheid om ermee te stoppen. Een sigaret lijkt onschuldig, maar dat is ze allerminst: het grootste deel van de vermijdbare sterfgevallen zijn te wijten aan tabaksgebruik. Roken zorgt ervoor dat je aders dichtslibben, waardoor je een verhoogd risico op hartaanvallen en beroertes hebt. 

Lees ook: 10 zelfhulptips om te stoppen met roken

3) Voeding
Een appel, peer of banaan zijn gezonde tussendoortjes die niet mogen ontbreken in een gezonde levensstijl. Ook voldoende groenten eten is belangrijk. Probeer zoveel mogelijk snelle suikers en dierlijke producten met verzadigde vetten te vermijden. Deze vetten kunnen namelijk leiden tot te hoge cholesterolwaarden. Te veel cholesterol kan gevaarlijk zijn, omdat het cholesterol zich kan ophopen in de wanden van onze slagaders. De bloedvoorziening komt dan in het gedrang waardoor organen te weinig zuurstof krijgen. Vooral ter hoogte van het hart en de hersenen kan dit zeer ernstige gevolgen hebben. Wees je dus bewust van wat je eet.

Lees ook: Zin en onzin over diëten en gezonde voeding - een interview met Michaël Sels

4) Overgewicht
Het cardiovasculair risico neemt toe van zodra iemand een BMI heeft van meer dan 27. Voldoende lichaamsbeweging en een evenwichtige voeding zijn het meest doeltreffende middel om op een gezond gewicht te blijven. Zwaarlijvigheid vormt niet enkel een risico voor hart- en vaatziekten, maar ook voor andere aandoeningen.

Lees ook: Word je dik als je 's avonds nog veel eet?

5) Stress
Chronische stress is ongunstig voor ons lichaam. Stress leidt onder andere tot een verhoogde bloeddruk, een verhoogde hartslag, een snelle ademhalingsfrequentie enzovoort.
Stress is bedoeld om het lichaam voor te bereiden op de zogenaamde vecht-of-vluchtreactie. Chronische stress zorgt er echter voor dat ons lichaam voor een lange periode in een hogere versnelling draait. Langdurige stress veroorzaakt diverse lichamelijke klachten die verband houden met het hart.

Maar ook onrechtstreeks heeft stress een negatieve impact op hart- en vaatziekten. Veel mensen wenden zich bijvoorbeeld tot ‘troostmaaltijden’ zoals fastfood of andere vette (na)gerechten. Mogelijks gebruik je ook sigaretten en alcohol om je te ontspannen wanneer je onder druk staat of gestrest bent. Deze slechte voeding- en leefgewoonten vergroten het risico op hart- en vaatziekten. Het is van groot belang om chronische stress te vermijden. Las dus voldoende momenten van ontspanning in.

Op 12 april organiseert BeMSA (Belgian Medical Students' Association) een online panelgesprek waarin experts wetenschappelijk onderbouwd advies verlenen. 

Lees ook: Panelgesprek: Hart- en vaatziekten, een blik achter de schermen


bron: Sofie Van Rossom - gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub