Zijn smoothies even ongezond als frisdrank?

Laatst bijgewerkt: januari 2015
123-vr-smoothie maken-170-01.jpg

nieuws Smoothies zijn gepureerde fruit- of groentedrankjes. Veel mensen beschouwen ze als een gezond tussendoortje, een gezond alternatief voor frisdrank of zelfs als een volwaardig ontbijt. Maar dat klopt eigenlijk niet.
Meestal gaat het om geperst of gepureerd fruit en/of groente waaraan water of gecrusht ijs is toegevoegd. Het kan ook gaan om een mix van zuivelproducten (melk, yoghurt...) en geperste of gepureerde vruchten en/of groenten.

• Gepureerde fruit- en groentendrankjes zijn geen alternatief voor vers fruit en groenten.
Gepureerde fruit- en groentendrankjes bevatten minder voedingsstoffen (vooral vezels) dan vers fruit of groenten. Hoe meer het fruit wordt gemixt, hoe meer vezels en voedingsstoffen er verloren gaan. Voedingsvezels zorgen voor een goede darmwerking, omdat ze vocht vasthouden.
In tegenstelling tot frisdrank bevatten smoothies wel vitamines en mineralen, maar dat maakt bij een normaal voedingspatroon nauwlijks een verschil.
Smoothies en dergelijke kunnen vers fruit of groenten dus niet vervangen, ze kunnen hoogstens een aanvulling zijn. Volgens het Nederlandse Voedingscentrum kan een smoothie van zuiver fruit voor maximaal 100 gram meetellen bij de aanbevolen hoeveelheid fruit (= 200g per dag).

Tip:
- Indien u zelf smoothies maakt, pureer de vruchten/groenten dan niet te lang.
- Kies een vezelrijke fruitsoort als basis zoals appels, peren, bananen of bessen.

• Smoothies bevatten evenveel suiker en calorieën als frisdrank
Hoewel de suiker in een smoothie natuurlijke suiker is afkomstig van het fruit en de suiker in frisdranken toegevoegde suiker is, is de caloriewaarde van deze suiker hetzelfde. De energiewaarde van frisdranken (cola, limonade) en een smoothie is daarom vergelijkbaar: 40 à 45 kcal per 100 ml. Wanneer er extra suiker of yoghurt aan toegevoegd is, kan een smoothie zelfs meer suiker bevatten dan frisdrank.
Met andere woorden: drinkt u er te veel van, dan zal dit bijdragen aan een te hoge energie-inname en dus gewichtstoename.

• Smoothies zijn agressief voor de tanden.
Smoothies – zeker en vast de kant-en-klare drankjes die u in de winkel koopt - bevatten veel suiker en hebben een hoge zuurtegraad. Daardoor zijn ze, net zoals gewoon fruitsap (en de meeste frisdranken), slecht voor de tanden. Ze tasten namelijk het tandglazuur aan.
Het is dus geen goed idee om elke dag (meermaals) smoothies en dergelijke te drinken als tussendoortje of in de plaats van een maaltijd omdat dit elke keer een aanslag op uw tanden betekent.

Tip:
- Indien u zelf smoothies maakt, voeg dan zeker geen suiker toe.
- Drink maximaal 1 à 2 keer per dag een smoothie en dergelijke en bij voorkeur direct na of voor een maaltijd. Zo beperkt u de zuuropstoot. Gebruik ze niet om overdag te drinken in plaats van bv. thee, koffie of water.
- Neutraliseer het zuur door na te spoelen met water of melk of door te kauwen op een suikervrije kauwgom.

• Poets de tanden voor het ontbijt als u van plan bent om een smoothie of een ontbijtdrank te gebruiken. Poetst u ze daarna, dan kan het tandemail beschadigd worden. Wacht minstens een uur na dit soort drankjes, voor u de tanden poetst.



verschenen op : 20/01/2015


pub