ad

Is een middagdutje of ‘powernap’ echt gezond?

Laatst bijgewerkt: juli 2020
123-middagdutje-vr-rusten-05-17.jpg

nieuws Heel wat onderzoeken tonen effectief aan dat een kort middagslaapje, of 'powernap' zoals dat tegenwoordig ook wordt genoemd, een gunstig effect heeft op ons fysiek en mentaal functioneren, zo dit zowel bij oud als jong.

De voordelen van een middagslaapje
Mogelijke voordelen van een (kort) middagdutje, afhankelijk van persoon tot persoon en van de 'kwaliteit' van het middagdutje

• Het kan de alertheid, reactietijd en concentratie verbeteren. Uit onderzoek van de NASA blijkt bijvoorbeeld dat piloten na een 'powernap' van 25 minuten ruim 2 uur langer alert zijn dan wanneer ze niet slapen.
• Het kan de productiviteit verbeteren: de tijd die je 'verliest' door te slapen, win je in door een verbeterde productiviteit.
• Het kan het geheugen en het leervermogen verbeteren. Dit geldt met name ook voor jonge kinderen.
• Het kan een positief effect hebben op stress.
• Het heeft een positieve invloed op subjectieve gevoelens van moeheid en slaperigheid.
• Het kan (verkeers)ongevallen voorkomen wanneer je je slaperig voelt.
• Het heeft een positief effect op het mentaal welbevinden, met voelt zich beter.
• Mogelijk heeft het ook een gunstig effect op de bloeddruk.
• Je kan met een middagdutje geen uren slaaptekort inhalen. Wie vaak laat naar bed gaat en vroeg op moet, bouwt een slaaptekort op dat met powernaps niet te compenseren valt. Het helpt wél wanneer je je wat slaperig voelt.

Wat is het beste tijdstip voor een middagslaapje?
Op dit punt spreken de onderzoeken elkaar tegen. Wellicht verschilt dit van persoon tot persoon en van de concrete omstandigheden.
• Het beste tijdstip voor de meeste mensen ligt in de vroege namiddag, wanneer het normale circadiaans bioritme een lichte dip kent.
• Slaap beter niet meer na 15u omdat dit je normale nachtrust kan verstoren.

Hoe lang moet een middagdutje duren?
Ook hier spreken de onderzoeken elkaar tegen. Dit verschilt wellicht ook van persoon tot persoon. Er bestaat wel min of meer overeenstemming dat het middagdutje niet langer dan een half uur mag duren.
• Meestal wordt aangeraden om ongeveer 10 tot 20 minuten te slapen. Bij sommige mensen heeft een dutje van 5 minuten al een gunstig effect.

• Wie langer dan een half uur slaapt, loopt de kans om in diepe slaap te komen en versufd wakker te worden ('slaap inertia') en heeft langere tijd nodig om weer actief te zijn. Bovendien kan dit de nachtelijke slaap verstoren.

• Wie bang is om door te slapen, kan het beste een wekker zetten en die na een half uur laten afgaan.

Waar doet je best een middagdutje?
• Probeer een rustige omgeving te vinden, bij voorkeur zonder storende geluiden en met gedempt licht.
• Belangrijk is vooral dat je niet gestoord wordt tijdens je slaap. Een verstoord dutje doet alle voordelen teniet.

Bronnen:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2869.2008.00718.x/full
http://sleepfoundation.org/sleep-topics/napping




ad


pub