Campagne tegen ongezonde verleidingen onderweg

Laatst bijgewerkt: december 2014
kassa-winkelen-supermarkt-170-11.jpg

nieuws Bijna overal en op elk moment van de dag worden we verleid om te eten. Dat gebeurt tijdens het winkelen en onderweg. Een bekend voorbeeld is de ‘opdringkassa’ op (tank)stations, waar je tijdens het afrekenen wordt gewezen op vaak ongezonde kassakoopjes.
Het Nederlandse Voedingscentrum is een online bewustwordingsactie tegen dergelijke ongezonde verleidingen onderweg gestart.

Het Voedingscentrum roept iedereen op om via Facebook en Twitter foto’s van ongewenste voedselverleidingen onderweg en tijdens het winkelen in te sturen, voorzien van #verleidmeniet. Zo ontstaat er een beeld van de omvang van de plekken en momenten waarop je verleid wordt ongezonde aankopen te doen. Met deze actie wil het Voedingscentrum Nederlanders bewuster maken van het overwegend ongezonde aanbod onderweg en in winkelgebieden.

Uit onderzoek blijkt dat mensen ongeveer 200 voedselkeuzes per dag maken. We denken vaak dat we alle beslissingen bewust nemen. Maar we hebben simpelweg niet genoeg tijd en energie om alle beslissingen op basis van een rationele afweging te maken. Voedselkeuzes zijn vaak een kwestie van gewoontegedrag. De omgeving kan, zonder dat er per se een behoefte aan eten is, toch eetgedrag uitlokken omdat men eerdere positieve ervaringen daarmee heeft. Als mensen eten zien of ruiken, kan dat hun verlangen oproepen om iets te eten.

Om weerstand te bieden aan verleidingen uit de omgeving is zelfcontrole nodig. Dat vraagt veel mentale inspanning. Kortstondig kunnen we dat wel opbrengen. Maar doordat we voortdurend worden blootgesteld aan verleidingen, kan dat uiteindelijk leiden tot wilsuitputting (egodepletie). Keuzes zullen dan vaker impulsief tot stand komen door prikkels uit de omgeving. Bij een overheersend ongezond aanbod leidt dat sneller tot een ongezonde voedselkeuze.

Onderzoek naar ongezonde omgeving
Een meerderheid van de Nederlanders (59%) ergert zich aan de eerdergenoemde opdringkassa’s. Dat blijkt uit een steekproef van onderzoeksbureau GfK onder ruim 2.600 consumenten. Het Voedingscentrum signaleert dat er op steeds meer plekken ongezond eten wordt aangeboden. Denk ook aan de schappen met snoep, drop en chocola bij de kassa in de bouwmarkt, in de drogisterij en in de zaak met huishoudelijke artikelen. Of het aanbod van ‘leesdrop’ bij de boekhandel.

75% van de Nederlanders probeert gezond te eten, maar dat wordt je door de omgeving knap lastig gemaakt. 59% van de Nederlanders geeft aan tijdens het winkelen en onderweg een gezonder aanbod van eten en drinken te willen.




pub