ad

Is het een probleem als mijn kind veel gamet?

Laatst bijgewerkt: november 2014
123-gamen-170-11.jpg

nieuws Gamen is een van de meest populaire bezigheden onder jongeren. Sommige ouders maken zich zorgen over het gamegedrag van hun kinderen. Gamen heeft nu eenmaal bij veel mensen een negatief imago. Het zou de kinderen weghouden van interessanter bezigheden, het is ongezond en zou leiden tot fysieke klachten, slaapgebrek en zwaarlijvigheid, het zou agressief gedrag uitlokken, leiden tot sociaal isolement en zelfs verslaving.
Veel van die vooroordelen blijken echter niet te kloppen.

1. Is gaming asociaal?
Neen. Studies tonen aan dat de meeste gamers even sociaal en communicatief zijn als niet-gamers. Het sociaal contact is een belangrijke motivatie bij het spelen van games. Bij Massively Multiplayer Online Games (MMOGs) is het sociale karakter zelfs de belangrijkste reden om in te loggen.
De aanwezigheid van de online gamergemeenschap, de mogelijkheid tot het uitwisselen van ervaringen en de samenwerkingscultuur maakt van online gaming een sociale activiteit. Dit kan een verrijking zijn van het sociale leven maar daarom niet noodzakelijk een vervanging van de contacten in het reële leven. Naast MMOGs zijn er nog genres die expliciet de sociale kaart trekken zoals social games en party games.
Zeker online games hebben een sociale functie in de netwerkmaatschappij. Uit onderzoek blijkt dat het sociale aspect bij het spelen van online games (World of Warcraft) of het bevolken van virtuele werelden (Second Life) een heel belangrijke rol speelt. Netwerkgames zijn een labo voor individuele experimenten met sociaal gedrag, relaties en persoonlijkheid. Het netwerkleven biedt jongeren fysieke (face-to-face), virtuele (screen-to-screen) en hybride (face-to-screen) identiteiten. Communicatie en netwerken via gsm, chat en games maken hoe dan ook deel uit van de leefwereld van jongeren.

2. Zet gaming aan tot geweld en agressie?
Er is geen bewijs dat het spelen van gewelddadige videospellen leidt tot een langdurige of permanente toename van agressie of geweld. Het enige dat wetenschappelijk is bewezen, is dat er kort na het spelen van videogames een soort opwinding optreedt en sommige onderzoeken schijnen erop te wijzen dat je dan in je opwinding sneller voor radicale acties zou kiezen zoals geweld. Recent onderzoek aan de KULeuven toont bijvoorbeeld aan dat in sommige gevallen niet zozeer het spel maar wel de (perceptie van de) speler het probleem vormt. Een kleine groep spelers die realiteit en fictie niet van elkaar kunnen onderscheiden, kunnen zich in de realiteit agressiever gedragen.
Het is daarom als ouder én gamer belangrijk om de Europese leeftijdsclassificatie van PEGI (Pan European Game Information - www.pegi.info/be) strict na te leven.
Deze leeftijdsclassificatie zorgen ervoor dat op amusementsproducten als films, video's, dvd's en computerspellen duidelijk is aangegeven voor welke leeftijdsgroep zij minder geschikt zijn. Leeftijdsclassificaties zijn een richtsnoer voor de consument (met name de ouders) om hen te helpen bij de beslissing een bepaald product al dan niet aan te schaffen. Hoewel de meeste spellen (49%) geschikt zijn voor spelers van alle leeftijden, zijn er vele slechts geschikt voor oudere kinderen en jonge tieners. Er zijn ook enkele spellen (4%) die uitsluitend voor volwassenen (boven de 18) zijn bedoeld.
De classificatie op een spel bevestigt dat het geschikt is voor spelers van een bepaalde leeftijd en ouder. Een PEGI 7 spel is dus niet geschikt voor kinderen jonger dan zeven jaar en een PEGI 18 spel is alleen geschikt voor volwassen van 18 jaar en ouder. Bij een PEGI classificatie gaat het om de leeftijd die geschikt is om een spel te spelen, niet om de moeilijkheidsgraad.

3. Kan je een epileptische aanval krijgen door te gamen?
Neen. Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat epilepsie niet kan worden veroorzaakt door het spelen van games. Een uiterst kleine groep mensen kan zich tijdens het gamen realiseren dat zij aan een vorm van epilepsie lijden. Ervaringen zoals televisiekijken, discotheekbezoek of zelfs licht dat door bomen schijnt, kunnen tot dezelfde ontdekking leiden.

4. Veroorzaakt gaming obesitas?
Neen. Het is wel zo dat je tijdens het gamen vaak stil zit, net zoals bij lezen of televisie kijken. Zolang je gamen combineert met een gezonde levensstijl en veel beweging kan dit niet tot obesitas leiden.

5. Is gamen slecht voor de ogen?
Hoewel het niet bewezen is dat langdurig naar een beeldscherm kijken (televisie of computer) slecht is voor je ogen, kan het toch leiden tot klachten, zoals hoofdpijn, vermoeidheid, wazig zicht, moeilijke focus, irritaties aan de droge, vermoeide ogen. Vaak zijn deze klachten van tijdelijke aard.

6. Brengt gaming de persoonlijke ontwikkeling in het gedrang?
Neen. Studies tonen net aan dat games functioneren als een privélaboratorium. Games bieden de jongeren een online wereld aan waar men keuzes kan maken, gedrag kan uitproberen,... zonder daar in de reële wereld de gevolgen van te dragen. Games kunnen op die manier een compensatie vormen voor de onzekerheden en onmogelijkheden van het dagelijks leven.

7. Kunnen kinderen iets leren van gaming?
Gamen kan leerrijk zijn. Kinderen en jongeren kunnen er ook vaardigheden mee aanscherpen. Games zijn een zeer toegankelijke manier om plezier te hebben. Daarnaast bieden games interessante uitdagingen en spelen ze in op een gezond gevoel voor competitie. De speler kan er dingen mee uitproberen die in het echte leven onmogelijk zijn, zoals het besturen van een vliegtuig. Sommige games bieden de mogelijkheid om verschillende rollen aan te nemen. Op die manier kunnen gamers experimenteren met verschillende karaktertrekken en vaardigheden.
Gamen verbetert de oog-handcoördinatie (omdat je tegelijk moet bewegen en kijken) en het oriëntatievermogen. Games die met of tegen anderen gespeeld worden, leren de speler strategieën uitdenken, snel beslissingen nemen en samenwerken. Zo maakt de gamer tegelijkertijd gebruik van zijn sociale vaardigheden.
Gamen stimuleert de creativiteit, verhoogt de reactiesnelheid, het concentratie- en het doorzettingsvermogen. Een game is misschien niet bedoeld om leerrijk te zijn, maar je kan ermee bijleren over bijvoorbeeld middeleeuwse steden, de Tweede Wereldoorlog, vreemde talen,... Er bestaan ook games die specifiek worden ontwikkeld om bij te leren, de serious games.

Meer info
www.cjsm.vlaanderen.be/gaming/gezondheid/
http://ist.vito.be/nl/pdf/aanbevelingen/aanbevelingsdossier_5.pdf
www.druglijn.be
www.pegionline.eu
gameadviesopmaat.nl
weetwatzegamen.nl/
www.veiliggamen.nl




ad


pub