ad

Geen gezondheidsrisico nitraatrijke groenten

Laatst bijgewerkt: december 2019

nieuws Het Nederlandse Voedingscentrum herziet haar advies over het eten van nitraatrijke groente. Alle beperkende adviezen voor het eten van nitraatrijke groente worden opgeheven. Dat betekent dat je niet meer hoeft te letten op hoe vaak je per week nitraatrijke groente als spinazie of sla eet. Ook de combinatie van nitraatrijke groente met vis zorgt niet voor gezondheidsproblemen.

Met het eten van nitraatrijke groente leek het in eerder onderzoek mogelijk om te veel nitraat binnen te krijgen. Dit was een klein, maar vermijdbaar risico. Uit de nieuwe analysegegevens blijkt dat het eten van nitraatrijke groente een verwaarloosbaar risico vormt voor de gezondheid. Daarom vervalt het advies om niet meer dan 2 keer per week nitraatrijke groente te eten.
Nitraat zit in bladgroenten zoals spinazie, sla, bietjes, andijvie en bleekselderij. Nitraat is ongevaarlijk, maar in het lichaam kan het omgezet worden in nitriet en vervolgens in schadelijke nitrosamines. Die stof wordt aangeduid als ‘mogelijk kankerverwekkend’.

Omdat juist door de combinatie met vis nitrosamines zouden kunnen ontstaan, werd afgeraden om vis en schelpdieren tegelijk met nitraatrijke groente te eten. Inmiddels weten we dat deze combinatie prima gegeten kan worden, omdat de hoeveelheid gevormde nitrosamines veel te klein is voor gezondheidsrisico’s. Hierdoor vervalt ook dit advies.

De twee adviezen die wel van kracht blijven zijn om water uit privébronnen niet te gebruiken voor flesvoeding en om niet dagelijks nitraatrijke supplementen als bietensap te consumeren. Water uit privébronnen kan een verhoogde hoeveelheid nitraat bevatten, wat gevaarlijk is voor baby's. Kraanwater is wel geschikt. De hoge dosis nitraat in bietensap en -supplementen komt bovenop de dagelijkse hoeveelheid nitraat en kan daardoor zorgen voor een toename van nitrosaminevorming.

zie ook artikel : De waarheid over suiker


ad


pub