Belgische werknemers eten te ongezond op het werk

Laatst bijgewerkt: oktober 2014
123-bureau-eten-snack-170-09.jpg

nieuws Belgische werknemers eten nog te veel ongezonde snacks op het werk. Nochtans is de helft ervan bereid om gezondere tussendoortjes te kiezen als ze beschikbaar zouden zijn. Dat blijkt uit een recent onderzoek van studiebureau i-Vox. Door het beschikbaar stellen van een gezonder aanbod, kunnen bedrijven hun werknemers concreet ondersteunen om gezonder te eten op het werk. Toch blijkt dit in de praktijk niet zo vanzelfsprekend: de gezonde snacks blijven een stuk duurder dan de ongezonde varianten. Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) pleit er dan ook voor dat cateraars en leveranciers betere afspraken maken met de bedrijven, en ook onderling.

Dat werknemers vooral ongezonde snacks eten, heeft vooral te maken met het ruime aanbod aan vet- en suikerrijke tussendoortjes die aanwezig zijn op de werkvloer (zoals in automaten). Daarnaast speelt ook het gebrek aan gezonde alternatieven een belangrijke rol. Ook kan je je afvragen in hoeverre mensen weten wat gezond is. Een gezonde keuze maken gaat dus om een gedeelde verantwoordelijkheid, zowel van het bedrijf als van de werknemer.

Volgens het VIGeZ kunnen bedrijven dan ook werknemers concreet ondersteunen om gezonder te eten op de werkvloer. Door het uitwerken van een kwaliteitsvol gezondheidsbeleid kunnen bedrijven hun werknemers sensibiliseren over gezonde voeding, maar ook afspraken maken over pauzes en eettijden, een prijsbeleid uitwerken en het gezond voedingsaanbod aantrekkelijker maken.
Om bedrijven hierin te ondersteunen heeft het VIGeZ in 2013 met steun van de Vlaamse overheid een aantal tools ontwikkeld zoals het ondersteuningspakket ‘Jobfit’. Dat pakket bestaat uit ondermeer uit een sensibilisatiecampagne over gezondheid voor de werknemers, een brochure met concrete tips om te evolueren naar een gezondheidsbeleid, en een online analyse-instrument dat het beschikbare voedings- en bewegingsaanbod van het bedrijf in kaart brengt en richtlijnen voor het samenstellen van een gezondere automaat.

Toch stuiten bedrijven in de praktijk nog op een aantal drempels die het aanbieden van de gezonde keuze bemoeilijken. Zo speelt de rentabiliteit van bijvoorbeeld een automaat een belangrijke rol: hoe meer van een bepaald product verkocht wordt, hoe meer het beschikbaar is op de werkvloer. Sensibiliseren over gezonde alternatieven kan een belangrijke ‘trigger’ zijn voor de werknemers om ook het gezonde voedingsaanbod te kopen.
Ook de prijs is een belangrijk obstakel: niet alleen is het aanbod aan gezonde snacks beperkt, ze zijn ook nog eens een stuk duurder. Naast de nodige ondersteuningsmaterialen, is het daarom volgens het VIGeZ nodig dat cateraars en leveranciers samen met de bedrijven komen tot betere afspraken over het voedingsaanbod.

Voor meer informatie:
www.jobfit.




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram