Schoolkinderen ontbijten te weinig

Laatst bijgewerkt: september 2014
123-meisje-eet-fruit-ontbijt-170-09.jpg

nieuws Volgens een studie in opdracht van Kellogg gaat meer dan één op acht kinderen (13,29%) naar school zonder te ontbijten.
De ‘Verloren Onderwijs’ studie ondervroeg 501 Belgische leerkrachten uit het lager en middelbaar onderwijs.

Gemiddeld één op acht leerlingen komt minstens één keer per week zonder ontbijt naar school. Dat leidt volgens de ondervraagde leerkrachten tot flink wat concentratieverlies en een proportioneel hogere tijdsinvestering van de leerkracht. Meer dan zes op tien bevraagde leerkrachten (63,70%) heeft kinderen die in de klas minder geconcentreerd zijn door honger en één op vijf (20,60%) stelt ook vast dat kinderen die niet ontbijten slechter presteren op toetsen en examens. De cijfers lopen op: kinderen die vaak zonder ontbijt hongerig aan hun schooldag beginnen, verliezen daardoor dagelijks ongeveer een uur les (51 minuten). Een op acht kinderen in België mist daarmee gemiddeld 4uur en 16 minuten onderwijs per week. Dat is meer dan een volledige lesdag die per twee weken school verloren gaat, oftewel 4 weken over een heel schooljaar.

De andere kinderen in de klas ondergaan ook de gevolgen van klasgenootjes met een lege maag: ongeveer de helft van de ondervraagde leerkrachten (47,30%) geeft aan dat hongerige kinderen een negatieve impact hebben op de rest van de klas en de kwaliteit van de les. 49,90% is ervan overtuigd dat kinderen die met honger naar school gaan het moeilijker hebben met sociale vaardigheden. Ongeveer driekwart (74%) oordeelt dat hongerige kinderen ook vaker lijden aan gedragsproblemen. Dat heeft als gevolg dat 62,80% van de leerkrachten vindt dat ze significant meer tijd moeten besteden aan kinderen die niet voldoende gegeten hebben ‘s ochtends. Om dat te vermijden geeft meer dan een derde (35,40%) van de ondervraagde leerkrachten aan dat ze zelf voeding mee naar de klas nemen om leerlingen die honger hebben iets te eten te geven.

Volgens de helft van de Belgische onderwijzers (50%) spelen de Voedselbanken een grote rol in hun gemeenschap en 22% ziet ook een stijging in het aantal leerlingen dat beroep doet op de Voedselbanken.






pub