Huisarts geeft slaapadvies, geen slaappillen

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws Goede slaapgewoontes en het aanpakken van de oorzaken werken beter tegen slapeloosheid dan slaapmiddelen. Alleen bij uitzondering schrijft de huisarts een slaapmiddel voor. Dit staat in de nieuwe richtlijn ‘Slaapproblemen en slaapmiddelen’ van het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG). De richtlijn adviseert om bij slapeloosheid de leefstijl aan te passen. De richtlijn bevat dan ook aanbevelingen voor een gedragsmatige aanpak en lichaamsbeweging.

Oorzaak aanpakken
Bij slapeloosheid is het belangrijk om de oorzaak aan te pakken. Piekeren en lichamelijk klachten kunnen iemand uit de slaap houden. Ook kan het zijn dat iemand een verkeerd slaapgedrag heeft: onregelmatig slapen, te druk zijn ’s avonds of te veel koffie en/of alcohol drinken. Een week een slaapdagboek bijhouden helpt om de oorzaak te achterhalen. Goede slaapgewoontes, meer lichaamsbeweging en ontspanningsoefeningen kunnen helpen om weer beter te slapen.

Uitzonderlijk slaapmiddelen
De aanpak bij slaapproblemen is bij voorkeur niet-medicamenteus. Alleen bij uitzondering schrijft de huisarts een slaapmiddel voor. De patiënt krijgt eenmaal niet meer dan vijf tot tien slaaptabletten.

Als de huisarts toch slaapmedicijnen voorschrijft, dan is het belangrijk dat de patiënt daarbij voorlichting krijgt over het te verwachten effect en de bijwerkingen. De huisarts schrijft het recept eenmalig voor en ziet de patiënt na twee weken terug als de slapeloosheid nog niet onder controle is.

Al na twee weken hebben slaapmiddelen minder effect, terwijl de bijwerkingen wel blijven bestaan. De huisarts motiveert mensen die chronisch slaapmiddelen gebruiken om te stoppen. Dat kan op eigen kracht, met een goede voorbereiding. Of onder begeleiding van de huisarts door de dosis langzaam af te bouwen.
De patiënteninformatie die bij de richtlijn hoort, is te vinden op Thuisarts.nl.



verschenen op : 13/08/2014 , bijgewerkt op 20/08/2019


pub