ad

Liever Google dan dokter bij intieme klachten

Laatst bijgewerkt: augustus 2014
123-dr-internet-comput-pat-170-08.jpg

nieuws Jonge vrouwen raadplegen liever ‘dokter Google’ dan hun huisarts. Vooral bij intieme gezondheidsproblemen waar zij zich voor schamen vertrouwen ze volledig op online advies. Dat meldt de Britse krant Daily Mail naar aanleiding van een onderzoek onder 1000 Britse vrouwen gehouden door Balance Activ.

Ruim een derde van de jonge vrouwen tussen de 18 en 24 jaar voelen vaak schaamte om intieme problemen met hun huisarts te bespreken. Dit geldt vooral als de huisarts een man is.
Meer dan de helft van de jonge vrouwen zoekt binnen 12 uur op internet naar informatie over een aandoening. Slechts 7 procent maakt zo snel een afspraak bij de huisarts. Gemiddeld bezoekt een jonge vrouw met intieme gezondheidsproblemen pas na 22 dagen een arts. Drie kwart van de jonge vrouwen die zelf een diagnose stellen, kopen ook zelden of nooit een geneesmiddel om het probleem te behandelen. Hierdoor kan een aandoening verwaarloosd worden of verergeren. Overigens blijkt slechts een kwart van de jonge vrouwen vertrouwen te hebben, in het advies van hun huisarts. Ook met familie en vrienden worden intieme gezondheidsproblemen zelden besproken. Jonge vrouwen die zich schamen om intieme problemen te bespreken met hun arts of familie/vrienden, hebben blijkbaar minder problemen om die te bespreken op sociale media: slechts een kwart zegt dat niet te doen, en ruim 80% van de ondervraagde jonge vrouwen wil (anoniem) online advies van experts.

Vrouwen boven de 55 jaar bleken veel minder preuts. Die praten veel gemakkelijk met zowel familie en vrienden als een huisarts over dit soort klachten.
De onderzoekers vinden het zorgelijk dat jonge vrouwen zoveel moeite hebben om over dergelijke onderwerpen te praten. Ze denken dat dit een van de redenen is waarom meer dan de helft van de vrouwen niet bekend is met aandoeningen als bacteriële vaginose. En dat terwijl het een veelvoorkomende aandoening is met serieuze gevolgen.


ad


pub