Helpt (appel)azijn om af te vallen?

Laatst bijgewerkt: augustus 2021
unsplash_appel_azijn_vinegar.jpg

nieuws Regelmatig duiken er in de pers en op internet berichten op dat azijn, en dan vooral appel- of ciderazijn, ideaal zou zijn om af te vallen. Maar klopt dit ook?

Azijn wordt al sinds mensenheugenis gebruikt als smaakmaker en bewaarmiddel voor voedsel. Azijn voor de keuken wordt verkregen via gisting (fermentatie) van koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals appels, druiven, bessen, granen, aardappels, maïs enzovoorts. Aan de alcohol die op die manier ontstaat, wordt een speciale bacterie toegevoegd die de alcohol omzet in azijnzuur. Azijn voor voedselbereidingen bevat tussen de 4 en 8 procent azijnzuur. Daarnaast bevat azijn, afhankelijk van het soort koolhydraten dat gebruikt werd en van de bewerking, ook kleine hoeveelheden organische zuren, aminozuren, vitamines en aromastoffen.

Effecten van azijn

• Een lepeltje azijn bij de maaltijd zou de maag doen inkrimpen, waardoor je minder trek hebt in eten en minder eet. Voor deze bewering bestaat echter geen enkel bewijs. De maag is immers uitstekend beschermd tegen zuren.
• Onderzoek heeft wel aangetoond dat het innemen van wat azijn (ongeveer een halve eetlepel) gedurende een koolhydraatrijke maaltijd (bijvoorbeeld het ontbijt), een sterker verzadigd gevoel geeft en de eetlust afremt in de daaropvolgende uren. Mensen die wat azijn eten bij de maaltijd, zouden in de daaropvolgende uren gemiddeld 200 à 275 kcal minder eten.
• Onderzoek heeft ook aangetoond dat bij mensen die voor of na een koolhydraatrijke maaltijd wat azijn aten (bijvoorbeeld een lepel azijn dronken, een slaatje met azijn of een gerecht zoals pickles bereid met azijn), de insuline- en suikerwaarden in het bloed minder stijgen. Azijn zou namelijk het leegmaken van de maag vertragen, zodat de vertering van de maaltijd over een langere periode gespreid wordt. Bovendien zou azijn mogelijk de afbraak van koolhydraten afremmen, waardoor een deel ervan onverteerd in de darm terecht komt en wordt uitgescheiden. Dit kan een effect hebben op het lichaamsgewicht.
• Er bestaan ook aanwijzingen dat azijn de verbranding van vetten in de lever verhoogt, wat een positieve invloed heeft op het lichaamsgewicht. Mensen die geregeld een beetje azijn drinken bij de maaltijd, zouden een lagere BMI-index, een kleinere tailleomvang minder buikvet en minder vetten in het bloed hebben.
• Wat het soort azijn betreft is er geen enkel bewijs dat de ene azijn (bijvoorbeeld appelazijn) meer effect zou hebben dan de andere azijn.

Besluit

Het kan interessant zijn om voor, tijdens of na elke maaltijd een azijnhoudend product te gebruiken zoals augurken of uitjes op azijn, pickles, een slaatje met azijnvinaigrette enzovoorts. Mensen die willen afvallen kunnen eens proberen om dagelijks ongeveer 15 ml (één of meer eetlepels) azijn te drinken na de hoofdmaaltijd, of verdeeld over de dag. Baat het niet, het schaadt ook niet.

Lees ook: Hart- en vaatziekten: wat kan je doen om buikvet te verliezen?


bron: Eric de Maerteleire, Over zinnenprikkelende oesters en verslavende chocolade: De antwoorden op de meest gestelde vragen over voeding. Roularta Books 2010

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram