Wat smeert u het best op de boterham: boter of margarine?

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
123-snede-brood-boter-170_07.jpg

nieuws Belangrijker dan wat u smeert is dat u niet te veel smeert: zowel boter als margarine bevatten hoofdzakelijk vet en we eten nu eenmaal meestal veel te veel vet. Een mespuntje (± 5g) smeervet per snede brood is voldoende.

Boter
Voordelen
• Boter heeft voor veel mensen een onovertroffen smaak.
• Boter is een belangrijke bron van vitamine A, D en E.
Nadelen
• Boter is gemaakt van melk en bevat 80 tot 90% vet. Er bestaat ook halfvolle boter met een vetgehalte van 40%.
• Boter bevat hoofdzakelijk verzadigd vet, dat het (slechte) LDL-cholesterolgehalte verhoogt en daarom slecht is voor hart- en vaatziekten.
• Boter uit de ijskast is niet goed smeerbaar.

Margarine
Voordelen
• Margarines bevatten hoofdzakelijk onverzadigde vetzuren die mogelijk een positief effect hebben op het (goede) HDL-cholesterol.
• Margarine bevat van nature geen vitamine A, D en E, maar die worden eraan toegevoegd.
Nadelen
• Gewone margarine bevat ongeveer 80 % vet. Maar er bestaan ook heel wat ‘magere’ margarines met 25 tot 40% vet.
• Harde margarines (die niet smeerbaar zijn als ze uit de koelkast komen) bevatten transvetzuren, die waarschijnlijk nog slechter voor de gezondheid zijn dan verzadigde vetzuren.

Advies
• Ongeacht of u boter of margarine gebruikt, overdrijf er niet mee: een mespuntje (± 5 g) per snede brood is voldoende.

Aanbevolen hoeveelheden smeervet per dag (Nederlands Voedingscentrum)

Leeftijd

Hoeveelheid (in gram)

Man - vrouw

1-3

10 - 15

4-8

15 - 20

9-13

20 - 25

14-50

30 - 35

51-70

25 - 30

+ 70

20 - 25

• Indien u omwille van de smaak boter gebruikt, probeer dan ook eens of de halfvolle variant niet even lekker smaakt. Opgelet: halfvolle boter is niet geschikt om te bakken omdat ze te veel water bevat.
• Indien u margarine gebruikt, kies dan voor een zachte margarine, en bij voorkeur een magere variant (minder dan 40% vet). Voor kinderen gebruikt u best gewone zachte margarine (of eventueel boter).
• Een voorkeursproduct bevat maximaal 30% verzadigde vetzuren, en liefst minstens 50% meervoudig onverzadigde vetzuren. De term ‘dieet’ geeft aan dat het product minimaal 50% meervoudig onverzadigde vetzuren bevat. Lees bij twijfel het etiket.
• Gebruik geen geharde margarines met transvetzuren, ook niet om te bakken.
• Het maakt weinig verschil van welk type olie de margarine is gemaakt. Bijna alle oliesoorten bestaan voor het grootste gedeelte uit onverzadigd vet.
• Er bestaat tot nu toe geen enkel bewijs dat margarines die verrijkt zijn met omega-3 vetzuren (visolie of alfalinoleenzuur) – en die meestal flink duurder zijn - een gunstig effect hebben op de gezondheid, ook niet bij hartpatiënten.
• Margarines waaraan plantensterolen zijn toegevoegd, die het cholesterol verlagen, zijn alleen geschikt voor mensen met een sterk verhoogd cholesterolgehalte.

Bron:
www.kiesgezondvet.nl/



verschenen op : 31/01/2014 , bijgewerkt op 30/08/2019


pub