Feesttips voor diabetici

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws Mensen met diabetes mogen gerust feesten en hoeven zeker geen geheelonthouder te zijn. Maar ze houden best wel rekening met een aantal zaken.

• Start de feestmaaltijd met een magere soep en laat de gasten er zelf (light) room aan toevoegen naar eigen smaak. Ook een fris slaatje met garnaaltjes, stukjes kreeft, rivierkreeftjes, krab,... gegarneerd met een magere dressing smaakt heerlijk en vult de maag.

• Garneer de borden bij het hoofdgerecht met een kleurige groentensaus die u bereidt door gekookte groenten te pureren en te verfijnen met een scheutje zure room. Gebruik als basis voor vleessausen: fonds van gevogelte, rund, wild... en werk ze af met een plantaardig alternatief voor room of een light room met max. 5 % vet.

• Vervang gefrituurde aardappelgerechten door: een aardappel in de schil, aardappelpuree natuur of vermengd met groenten (wortel, selder, broccoli), pasta of rijst (risotto). Dit bevat veel minder calorieën.

• Zorg voor een luchtig dessert zoals vruchtensorbet, verse fruitsalade, panna cotta of bavarois op basis van platte kaas of plattekaasstaart.

• Drink met mate (1 tot 2 alcoholconsumpties per dag).

• Kies voor minder zoete varianten zoals sherry droog, champagne brut, schuimwijn brut, droge witte wijn, rode wijn,… Zoete varianten zijn likeuren, zoete wijn, cream sherry,…

• Alcoholvrije biersoorten bevatten wel minder alcohol, maar hebben vaak een hoger koolhydraatgehalte. Daarom zijn ze niet vrij te gebruiken. De hoeveelheid koolhydraten dient verrekend te worden in het dagtotaal.

• Suikervrij bier bevat geen koolhydraten, maar wel evenveel alcohol. Dus evenmin vrij te gebruiken.

• Combineer een glaasje alcohol steeds met een koolhydraatrijke snack- of maaltijd. Zorg steeds dat u druivensuiker bij de hand hebt. Alcohol is immers een belangrijke oorzaak van onverwachte hypoglycemieën.

• Controleer uw bloedsuikerspiegel voor het slapengaan en eet een koolhydraatrijke snack indien nodig, om laattijdige hypo’s tijdens de nacht te voorkomen.

• Maak tussen de feestdagen door tijd om extra te bewegen, een flinke winterwandeling doet wonderen.


Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram