Niet overdrijven met bietensap

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws Het Nederlandse Voedingscentrum waarschuwt tegen overmatige consumptie van bietensap. Bietensap blijkt momenteel een hype te zijn onder duursporters. Het zou de prestaties en het uithoudingsvermogen verbeteren. Maar dit effect is niet overtuigend aangetoond. Als er al effecten zijn, dan zijn die klein. Bovendien zijn er ook risico’s. Bietensap bevat namelijk hoge concentraties nitraat, dat door het lichaam wordt omgezet in nitriet. Als u veel nitriet binnenkrijgt, kan dat gevaarlijk zijn voor uw gezondheid. Nitriet kan namelijk weer omgezet worden in kankerverwekkende nitrosaminen, zeker in combinatie met vis.

Daarom raadt het Voedingscentrum het gebruik van bietensap bij sporters of bietensapkuren af. Bij geconcentreerde bietensappen gaat het namelijk om hele hoge nitraatniveaus. Veel hoger dan wanneer u bijvoorbeeld 2 keer per week bieten eet, of andere nitraatrijke groentes zoals andijvie of sla. Met een bietensapkuur schiet u al gauw een heel eind boven de veilige nitraatniveaus. Een sporter die 70 kilo weegt krijgt met een paar slokken bietensap 800 milligram nitraat binnen, dat is meer dan drie keer de aanvaardbare dagelijkse inname.

Vanwege het gezondheidsrisico adviseert het Voedingscentrum al jaren om slechts 2 keer per week nitraatrijke groente te eten, zoals andijvie, ijsbergsla en rode bieten en het niet te combineren met vis. Uit een aantal onderzoeken blijkt dat het advies misschien wat aan de strenge kant is. Daarom gaat het Voedingscentrum de adviezen waarschijnlijk wat bijstellen. Maar dat neemt niet weg dat u moet uitkijken met bietensap of concentraten daaruit.






pub