Een simpel trucje tegen snurken

Laatst bijgewerkt: oktober 2013
123-senior-zang-zingen-ouder-170-10.jpg

nieuws Britse wetenschappers hebben een simpel trucje ontdekt dat het snurken vermindert of zelfs helemaal laat stoppen: zangoefeningen.
Het onderzoek verscheen in het International Journal of Otolaryngology and Head and Neck Surgery.

De onderzoekers bestudeerden een honderdtal mensen met een snurk- of apneuprobleem. De proefpersonen kregen een cd met zangoefeningen. Ze moesten dagelijks 20 minuten zangoefeningen doen. Voor en na het experiment vulden de proefpersonen een vragenlijst in over hun snurkgedrag. Na drie maanden snurkten de proefpersonen minder vaak en minder hard. Ook voelden ze zich overdag minder slaperig. Bovendien namen de symptomen van mensen met slaapapneu af.

De onderzoekers vermoeden dat de zangoefeningen de toon en kracht van de spieren in de keelholte beïnvloedt. Hierdoor zijn deze spieren minder geneigd om tijdens de slaap in te storten: één van de belangrijkste factoren die leidt tot snurken en slaapapneu,” zo schrijven de onderzoekers. Het vermoeden wordt onderschreven door een eerder onderzoek dat aantoonde dat het gedurende vier maanden bespelen van de didgeridoo (een lang, houten blaasinstrument) leidde tot een betere kwaliteit van slapen en minder hinder van slaapapneu.


Het geven van tijd kan levens redden! Het geven van tijd kan levens redden!
Pfizer Clinical Research Unit

Neem deel aan een klinische studie en krijg een financiële compensatie van gemiddeld €215 per dag.

Klik hier voor meer info!

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram