Goed slapen zonder snurken

Laatst bijgewerkt: juni 2016
123-oordop-kus-slaapbril-reizen-170-08.jpg

nieuws Naar schatting zou een kwart tot de helft van de volwassen mannen en 15 tot 30% van de vrouwen geregeld snurken. Hoe ouder men wordt, hoe meer men snurkt. In bijna de helft van de gevallen zou het snurken door de bedpartner als zeer storend worden ervaren, heel dikwijls zorgt het voor een verstoorde nachtrust. Voor heel wat koppels is het gesnurk een reden om apart te slapen. Uit onderzoek blijkt ook dat snurken op vakantie een groot probleem is, zeker wanneer men samen in een tentje moet slapen.

Dat is niet zo verwonderlijk als men weet dat het geluid van iemand die snurkt kan schommelen van 40 dB tot 80 dB. 40 dB is misschien vervelend maar niet echt storend. Bij 60 dB – te vergelijken met een gesprek – kunnen veel mensen niet inslapen of worden ze zelfs wakker. Bij 80 dB – te vergelijken met het geluid van grasmaaier of een stationair draaiende vrachtwagen – wordt slapen zo goed als onmogelijk.

Wanneer het snurken gepaard gaat met het (kortstondig) stilvallen van de ademhaling, spreekt men van een slaapapneusyndroom. Dit stilvallen kan zeer frequent voorvallen zodat de slaap ernstig verstoord wordt. Hierdoor ontstaat een ondiepe slaap waardoor de snurker zelf last kan krijgen van hoofdpijn, vermoeidheid en concentratiestoornissen. Ook kunnen allerlei gezondheidsproblemen (hartklachten) ontstaan.

Hoe ontstaat snurken?

Tijdens de slaap verslappen de spieren in de keelholte en wordt de keel kleiner. Bij sommige mensen, die op zich al een kleine keelopening of verslapte keelwand hebben, wordt de lucht tijdens de slaap door een te nauwe opening geperst. Daardoor trillen onder andere de huig en het zacht gehemelte, wat het typische snurkgeluid teweegbrengt. U kunt het vergelijken met het leeglopen van een ballon waarbij de lucht door de smalle opening wordt geperst die daardoor gaat trillen.

Meestal is een slap, lang of dik verhemelte en/of een te lange huig de boosdoener. Ook te grote neus- en/of keelamandelen (vooral bij kinderen), een grote tong, poliepen (dit zijn met vocht gevulde uitstulpingen van het neusslijmvlies), een naar achter geschoven onderkaak, een scheef neustussenschot, een smalle neusholte, een neusverstopping door zwelling van het neusslijmvlies (bij verkoudheid en allergie), of een korte en dikke nek kunnen snurken veroorzaken.

Slaap- en kalmeermiddelen, oververmoeidheid en alcoholgebruik maken de verslapping van de spieren nog wat erger. Ook als u op de rug in bed ligt, komt u sneller in de problemen, omdat je tong dan naar achteren zakt en de luchtweg nog meer versmalt.

Wat kunt u zelf doen?

Er bestaan geen wondermiddeltjes tegen snurken. En wat bij de een helpt, helpt niet noodzakelijk bij een ander.

• Vermijd alcoholgebruik vanaf twee uur voor het slapen en gebruik geen zware maaltijd vlak voor het slapen.
Vermijd ook geneesmiddelen (zoals slaap- en kalmeermiddelen) die snurken in de hand kunnen werken.

• Afvallen
Alhoewel overgewicht (BMI>25) de kans op snurken verhoogt, heeft afvallen slechts een beperkt effect heeft op het snurken. Bij slaapapneu is vermageren wél belangrijk.

• Pas uw slaaphouding aan
Slapen op de rug verhoogt de kans op snurken. Hierdoor zakken het zachte gehemelte, de huig en de tong immers naar achteren.
U kunt eventueel een tennisbal in de rug van uw pyjama naaien om te voorkomen dat u op de rug gaat liggen. Hou het hoofd zo recht mogelijk tijdens de slaap, door bijvoorbeeld meerdere stevige kussens te gebruiken.

• Neusstrip
Deze strip duwt de zijkanten van de neus omhoog, wat luchtdoorstroming in de neus verhoogt en snurken zou doen afnemen. Er bestaan echter weinig of geen bewijzen dat deze neusstrips een effect hebben.

• Neusspray’s of gorgeloplossingen
Of neusspray’s of gorgeloplossingen op plantaardige basis die de mond en/of neus bevochtigen een effect hebben, is niet echt aangetoond.

• Intranasale corticosteroïden
Het effect hiervan is nooit aangetoond.

• Elektrische apparaatjes die een stroomstootje geven als het snurken begint (zoals 'Snurkstop' en 'Snörex'), hebben nauwelijks effect.

• Oordopjes
Als uw bedpartner slechts af en toe snurkt zullen goedkope schuimrubberen wegwerpdopjes volstaan. Ze verminderen het geluidsniveau met 10 tot 30 dB, afhankelijk van het model en het materiaal. Ze zijn in de supermarkt of bij de apotheker te koop en kosten een paar euro’s. Het best is om die dopjes slechts één keer te gebruiken.

Er bestaan ook oordopjes uit een soort was of uit silicone die u met de vingers moet kneden en dan goed in het oor moet stoppen en plat drukken. Ze sluiten het hele oor af en zijn vrij efficiënt. Ze kunnen wel wat irritatie geven doordat er zich vocht kan ophopen. Ze moeten ook koel bewaard worden (-30°C). Ook deze oordopjes zijn voor eenmalig gebruik.
Daarnaast bestaan er diverse types van herbruikbare oordopjes in flexibele, thermoplastische kunststof die zich onder invloed van de warmte min of meer aanpassen aan de gehoorgang.

Voor slaappartners van zeer hardnekkige snurkers (of mensen die in een lawaaierige omgeving wonen en moeten slapen) kunnen op maat gemaakte oordopjes de moeite waard zijn. Ook hier bestaan diverse types en modellen, al dan niet met slaapfilter.
Het beste is zelf wat te experimenteren met verschillende types van oordopjes en te kijken welke het beste werken de beste pasvorm hebben, het minste storen.

zie ook artikel : Snurken: wanneer naar de dokter?



verschenen op : 14/08/2013 , bijgewerkt op 16/06/2016


pub