Lekkere soep

Laatst bijgewerkt: October 2016
In dit artikel
Lekkere soep

dossier Met soep kan het alle kanten op. Naargelang het recept kies je voor licht verteerbaar, pittig, maaltijdvervangend of slankmakend. Met een minimum aan vet en een maximum aan verse groenten is soep een gezonde voltreffer. En wanneer het buiten koud is en miezert, is een kop warme soep een ideale opwarmer.

Gezonde soep

soep-170_1.jpg
Een bord groentesoep met een volkoren boterham is niet alleen lekker, maar ook gezond.
Mensen die regelmatig soep eten, zouden minder last hebben van overgewicht en cholesterol (SU.VI.MAX-studie). Soep levert doorgaans weinig calorieën voor een groot volume. Daaraan heeft zij haar hongerstillend effect te danken. En soep met groentestukjes is meer verzadigend dan gemixte soep. Hou er rekening mee dat elke toevoeging van vet (bv. room) het caloriegehalte sterk doet toenemen. Kies daarom bij voorkeur ook voor ontvette bouillon als basis van een kom verse soep. Maak je liever zelf bouillon, schep dan het vet van de afgekoelde bouillon weg alvorens de andere soepingrediënten toe te voegen.

Een gezonde soep levert kostbare vitaminen, mineralen en vezels en draagt zo bij tot een evenwichtig voedingspatroon. Soep is ten slotte ook een goede manier om kinderen groenten te doen eten.

Warme soep

Tijdens het koken van een groentesoep gaan er wat vitaminen zoals vitamine C verloren. Anderzijds maakt het kookproces andere gezondheidsbevorderende stoffen beter beschikbaar. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de carotenoïden. De best bekende carotenoïden zijn beta-caroteen en lycopeen. Beta-caroteen zit vooral in oranje en groene groenten. Wortelen zijn een belangrijke bron van beta-caroteen. Lycopeen zit in tomaten en wordt beter opgenomen uit bijvoorbeeld tomatensoep dan uit rauwe tomaten.
Het verlies aan vitaminen kan je gemakkelijk goedmaken met wat rauwkost bij de maaltijd of een stuk fruit tussendoor of als dessert.

zie ook artikel : Over tomaten gesproken

Veilige soep

Ten slotte nog dit. Wanneer je soep maakt voor verschillende dagen, laat ze dan zo snel mogelijk afkoelen zodra ze klaar is. Zet ze vervolgens in de koelkast of vries ze bij voorkeur in kleine verpakkingen in, overeenkomstig met wat je per keer nodig hebt.
Warm alleen de benodigde hoeveelheid soep op. Soep te lang op kamertemperatuur laten staan of dezelfde soep meerdere keren opwarmen bevordert de ontwikkeling van bacteriën en het risico op een voedselvergiftiging.


alle dossiers over voedselvergiftiging op gezondheid.be


bron: Nice- www.nice-info.be


verschenen op : 15/10/2016
pub

www.gezondheid.be foutpagina

Sorry, er heeft zich een probleem voorgedaan! Onze webmaster wordt momenteel op de hoogte gebracht.

We zorgen voor een oplossing!

Error Event:

Error IP: 54.161.71.87

Homepage