ad
Voor jou gelezen op De Standaard

Zo geniet u veilig van de zon

Laatst bijgewerkt: november 2019

nieuws We hebben er lang op moeten wachten, maar nu staat de zon daar eindelijk. Het hele weekend lang gaan die zonnestralen genadeloos branden. Wie kan, vertoeft dit weekend buitenshuis om daar volop van te genieten, maar doet dat veilig met zonnecrème bij de hand en deze tips in gedachten.

Zonnecrème zorgt er niet alleen voor dat u zondagavond niet met rode, zere huid ligt te jammeren in de zetel, het beschermt de huid ook op lange termijn tegen rimpels, vlekjes en huidkanker. Ja, ook u met de donkere huid of dat zorgvuldig opgebouwde vakantiekleurtje moet de zonneproducten nog niet meteen links laten liggen. Zes tips die u nauwkeurig moet opvolgen voor veilig zonplezier:

HOGER! NIET LAGER! De factor van uw zonnecrème (of SPF zo u wilt) is afhankelijk van een aantal factoren zoals uw huidtype en de kracht van de zon. Gebruik minimum vijftien en kies bij twijfel altijd voor een hogere factor, zo kunt u ook langer in de zon blijven zitten. Producten verliezen naarmate de tijd vordert ook een deel van hun beschermingsfactor dus houd daar rekening mee als u flessen van vorig jaar bovenhaalt.

WEES NIET TE ZUINIG. Breng altijd een dikke laag zonnecrème aan. Reken op zo'n 30 ml (of een volle soeplepel) om uw lichaam in te smeren. Dat betekent dat een tube van 200 ml goed is voor niet meer dan zeven smeerbeurten, ofwel twee volledige dagen in de zon. U hoeft daarom geen dure crèmes te kopen, supermarktmerken werken even goed. Waar zit dan het verschil? De goedkopere crèmes bieden minder extra's of smeren misschien wat stroever uit.

DE KRACHT VAN HERHALING. Ook al heerst een vakantiestemming, houd de tijd toch wat in het oog zodat u elke twee uur een nieuwe laag zonnecrème kunt aanbrengen. Ook na het zwemmen of een zware inspanning waarbij werd gezweet, moet u opnieuw de fles bovenhalen. U doet er ook goed aan om u een eerste keer voor vertrek in te smeren, zodat de bestanddelen in de crème voldoende tijd krijgen om te activeren.

VERGEET-MIJ-NIETJES. Wie het al eens is tegengekomen, zal het waarschijnlijk nooit vergeten: ook tenen, oren, knieholtes of zelfs de lippen kunnen verbranden. Ook de haarlijn of de zijkant van het lichaam worden vaak vergeten, en wie pech heeft kan ook verbranden op de bovenkant van het hoofd. Lang leve de zonnehoed dus!

ZOEK OOK DE SCHADUW OP. Meteen een hele dag in de vlakke zon zitten is geen goed idee, ook uw huid moet wennen aan de langverwachte komst van die warme zonnestralen. Blijf sowieso weg uit de zon tussen de piekuren 12.00 en 15.00 uur. En let op: ook onder een parasol kunt u verbranden, dus blijven smeren is de boodschap.

KINDEREN EERST. Niet alle kinderen verbranden sneller dan volwassenen, maar hun huid is wel extra gevoelig en moet daarom nóg beter worden beschermd. Volgens dermatologen lopen we tijdens onze kinderjaren maar liefst 50 tot 80 procent van de huidbeschadiging door de zon op. Hallucinante cijfers. Kies dus voor een sunblock, houd kinderen jonger dan drie jaar sowieso uit de zon en laat oudere kinderen tijdens de piekuren enkel in de schaduw spelen.

Artikel uit De Standaard
bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130607_029

De Standaard
ad


pub