Stoppen met roken? Eerst afbouwen vergroot de kans dat het lukt

Laatst bijgewerkt: maart 2013
123-sigaret-no-roken-170_10.jpg

nieuws Wat is nu het beste als u wilt stoppen met roken? In een keer stoppen of langzaam afbouwen? Volgens onderzoekers van de Wageningen Universiteit en de universiteit van Amsterdam kunt u het beste rustig afbouwen en als u de tijd rijp acht helemaal stoppen met roken. Het onderzoek verscheen in het blad PLoS ONE.

Zij komen tot dat besluit op basis van een wiskundig model waarin drie factoren een rol spelen: het nicotinegehalte in uw lichaam, de zin om te roken en de wil om niet te roken. Om te stoppen met roken moet de wil het winnen van de zin. Het model laat zien wanneer de wil een grotere kans heeft om het te winnen van de zin en stoppen met roken dus een grotere kans van slagen heeft.

De onderzoekers benadrukken dan ook dat therapieën die gericht zijn op het stoppen met roken zich niet alleen moeten richten op het verminderen van de zin in een sigaret, maar ook het versterken van de wil om te stoppen. Bijvoorbeeld omdat sigaretten te duur zijn geworden, omdat u altijd buiten moet roken, omdat u beseft dat roken ongezond is enz.

Wat de nicotineverslaving betreft, benadrukken de onderzoekers dat nicotine vrij snel door het lichaam wordt afgebroken. Als u een dag niet rookt, zit er al geen nicotine meer in uw lijf. Maar de zin om te roken, verdwijnt niet zo gemakkelijk. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat nicotine receptoren in de hersenen activeert die een neurotransmitter – dopamine – actief maken. Dat zorgt voor een aangenaam gevoel. Als u een tijdje geen sigaret gerookt hebt, vermindert de dopamine en ebt dat gevoel weg. Dat zorgt er dan weer voor dat u zin hebt in een sigaret.

Het wiskundig model suggereert dat er slechts twee stabiele toestanden zijn. De ene is die van de verstokte roker en de andere die van een onthouder. Een tussenweg is er niet. Een verstokte roker kan echter wel op een kantelmoment komen en nog maar een klein zetje nodig hebben om een onthouder te worden. Hoe krijgt men een verstokte roker zover? Door de hoeveelheid nicotine die de roker dagelijks tot zich neemt langzaam te verminderen. Zit de roker eenmaal op de wip dan is een klein zetje voldoende om van de roker een onthouder te maken. Wat dat kleine zetje is? Dat verschilt per persoon, zo schrijven de onderzoekers. Het kan zijn dat een roker zich realiseert dat hij of zij door minder te roken bloemen weer beter kan ruiken of dat het eten beter smaakt. Het model bewijst dat zo’n juist moment om helemaal te stoppen met roken nooit abrupt komt, maar volgt op het afbouwen van de inname van nicotine. Het computermodel pleit dus voor een cominbatietherapie: langzaam afbouwen en als het moment juist is helemaal stoppen.




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram