ad

Waarom we beter moeten kauwen

Laatst bijgewerkt: januari 2013
123-smoothie-fruit-drank-gez-voed-vit-170_011.jpg

nieuws Smoothies en andere vruchten- en groentensapjes, drinkontbijten en proteïne- of eiwitdranken zijn enorm populair en hebben een supergezond imago. Velen denken dat deze drankjes de ideale manier zijn om aan je dagelijkse portie fruit en groenten te komen, dat ze een gezond alternatief zijn voor frisdrank, helpen om te vermageren, om sneller te recupereren na een sportinspanning enz. Maar klopt dat ook?

• Gepureerde fruit- en groentendrankjes zijn geen alternatief voor vers fruit en groenten.
Gepureerde fruit- en groentendrankjes bevatten minder voedingsstoffen (en dan vooral vezels) dan vers fruit of groenten. Zo bevat een Chiquita Smoothie aardbei-banaan (200 ml) bijvoorbeeld nauwelijks 1 gram vezels, tegenover meer dan 10 g en meer in dezelfde hoeveelheid vers fruit. Hoe meer het fruit wordt gemixt, hoe meer vezels en voedingsstoffen er verloren gaan. Voedingsvezels zorgen voor een goede darmwerking, omdat ze vocht vasthouden.

Smoothies en dergelijke kunnen vers fruit of groenten dus niet vervangen, ze kunnen hoogstens een aanvulling zijn. Volgens het Nederlandse Voedingscentrum Een smoothie gemaakt van zuiver fruit kan eventueel kan een smoothie van zuiver fruit voor maximaal 100 gram meetellen bij de aanbevolen hoeveelheid fruit (= 200g per dag).

Tip:
- Indien je zelf smoothies maakt, pureer de vruchten/groenten dan niet te lang.

- Kies een vezelrijke fruitsoort als basis zoals appels, peren, bananen of bessen.

• Smoothies en drinkontbijten zijn geen ontbijtvervangers
Het lijkt aanlokkelijk om snel een drankje achterover te slaan als je weinig tijd of geen zin hebt om te ontbijten. Toch is dat geen goed idee. Smoothies en drinkontbijten bevatten bijvoorbeeld te weinig vezels en te veel suiker. Drinkontbijten bevatten bovendien nauwelijks fruit. Dit soort drankjes vervangt dus geen ontbijt, ze kunnen hoogstens gebruikt worden als een extraatje bij het ontbijt.

Tip:
- Voeg (halfvolle) melk, sojamelk of yoghurt toe aan je vruchten/groentensmoothie.

• Smoothies zijn agressief voor de tanden.
Smoothies – zeker en vast de kant-en-klare drankjes die je in de winkel koopt - bevatten veel suiker en hebben een hoge zuurtegraad. Daardoor zijn ze, net zoals gewoon fruitsap (en de meeste frisdranken), slecht voor de tanden. Ze tasten namelijk het tandglazuur aan.
Het is dus geen goed idee om elke dag (meermaals) smoothies en dergelijke te drinken als tussendoortje of in de plaats van een maaltijd omdat dit elke keer een aanslag op je tanden betekent.

Tip:
- Indien je zelf smoothies maakt, voeg dan zeker geen suiker toe.

- Drink maximaal 1 à 2 keer per dag een smoothie en dergelijke en bij voorkeur direct na of voor een maaltijd. Zo beperkt u de zuuropstoot. Gebruik ze niet om overdag te drinken in plaats van bv. thee, koffie of water.

- Neutraliseer het zuur door na te spoelen met water of melk of door te kauwen op een suikervrije kauwgom.

• Poets de tanden voor het ontbijt als u van plan bent om een smoothie of een ontbijtdrank te gebruiken. Poets je ze daarna, dan kan het tandemail beschadigd worden. Wacht minstens een uur na dit soort drankjes, voor u de tanden gaat poetsen.

• Kauwen is gezond
• Kauwen is de eerste stap in de spijsvertering. Het voedsel wordt vermengd met speeksel, wat de spijsvertering bevordert.

• Bovendien helpt speeksel je mond reinigen. Als je te weinig kauwt, blijven er gemakkelijker resten van zachte voeding aan de tanden kleven. Je vergroot dus je kans op tandplak en gaatjes in de tanden. Door te kauwen maak je je kauwspieren en je kaken sterker, wat ook een positieve invloed heeft op je gebit.

• Door stevig te kauwen, krijg je sneller een verzadigingsgevoel. Zo eet je niet meer dan nodig. Wie langzaam kauwt en eet, is ook minder geneigd om tussendoor te snoepen. Onderzoek heeft aangetoond dat zacht voedsel tot een gewichtstoename leidt, terwijl bij vaster voedsel meer energie wordt verbrand.

Tip: Zet vooral voldoende rauwkost, brood, vlees en beetgare groenten op het menu.




ad


pub