Term ‘light’ onduidelijk voor consumenten

Laatst bijgewerkt: december 2012
voed-light-prod-170_400_01.jpg

nieuws Veel mensen overschatten de voordelen van light-producten. Slechts 20% van de mensen weet dat de term light inhoudt dat er óf minder vet óf minder suiker óf minder calorieën in het product zitten. Daarnaast weet maar 17% dat light ten minste 30% minder calorieën betekent.

Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlandse Voedingscentrum.
De ondervraagden weten wel ongeveer wat light betekent. Maar wat en hoeveel er van een bepaalde stof minder inzit, is voor hen onduidelijk.
Maar liefst 29% denkt dat er zowel minder calorieën, als minder suikers, minder zout én minder vetten in het product zitten. Verder denkt 30% van de mensen die aangeven dat light minder calorieën betekent, dat een light-product minimaal de helft minder calorieën levert dan de reguliere variant.

De term light mag op de verpakking staan als er óf 30% minder suiker, óf 30% minder vet, óf 30% minder calorieën in een product zitten. Dat is de juiste betekenis. De fabrikant moet dan wel aangeven voor welk aspect het woord light geldt.

Light niet altijd veel gezonder
De term light wil niet altijd zeggen dat het product veel gezonder is of veel minder calorieën levert dan de reguliere variant. Zo is het verschil in calorieën tussen reguliere en light-chips erg beperkt. In light-chips zit wel 30% minder vet, maar er zijn extra koolhydraten ingestopt; vandaar het minimale verschil in calorieën.
Aan de andere kant zijn vooral de light-varianten van frisdranken een beduidend betere keuze voor mensen die op hun gewicht willen letten dan de gewone frisdranken, aangezien light-frisdranken bijna geen calorieën leveren.

Veiligheid van light
Van de mensen die geen light-producten gebruiken, maakt 20% zich zorgen over de veiligheid van light-voedingsmiddelen. Die zorgen zijn onterecht: light-producten zijn veilig om te eten en drinken.

Afvallen met light
Ruim 20% van de mensen die minimaal wekelijks een light product eten of drinken, zegt te zijn afgevallen door het gebruik van light-producten. Bij mensen met obesitas is dat zelfs ruim 30%.

Gebruik light
Driekwart van de Nederlanders gebruikt regelmatig light-producten. Onder mensen met overgewicht is dat percentage nog iets hoger. Vooral bij fris en halvarine kiest men vaak voor de light-variant. Het grootste deel van de respondenten kiest voor light om gezond te eten of om op gewicht te blijven.




pub