Reflux hoeft je leven niet meer zuur te maken

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
tek-reflux-maag-170_560_05.jpg

nieuws Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat één op tien volwassenen minstens één keer per week last heeft van zuurbranden en één op drie minstens een keer per maand.
Zuurbrand (maagreflux) wordt veroorzaakt door maagzuur dat terugvloeit tot in de slokdarm. Maaltijden zijn hierin een belangrijke factor, omdat hierdoor de maag meer zuur aanmaakt.

Een liggende houding, gebukte arbeid, spannende kleding en overgewicht kunnen ervoor zorgen dat maagzuur gemakkelijker de slokdarm kan bereiken en moeten dus vermeden worden. Als je vooral 's nachts klachten hebt, dan is het een goed idee om het hoofdeinde van het bed te verhogen.
Geneesmiddelen die de maaglediging vertragen of die de natuurlijke afsluiting tussen maag en slokdarm verzwakken, kunnen eveneens reflux bevorderen.

Voeding
De meeste reflux-patiënten hebben de ervaring dat gekruide of vetrijke spijzen de klachten verergeren.
Welke voedingsmiddelen wel en welke niet een effect hebben, is echter niet altijd duidelijk en kan verschillen van persoon tot persoon. Noteer welke activiteiten en/of voedingsmiddelen last veroorzaken en vermijd alleen die activiteiten of maaltijden. Zo vermijd je "algemene" maatregelen die je levensstijl onnodig aan banden leggen.
• Overvloedige maaltijden: Eet liever een keer meer dan te veel ineens.
• Vetrijke maaltijden: Denk hierbij ook aan de verborgen vetten die verwerkt zijn in allerlei bereide gerechten zoals gebak, koekjes, charcuterie, enz.
• Chocolade
• Pepermunt, ajuin, look, kruidnagel en in het algemeen pikante spijzen
• Een eiwitrijke voeding (b.v. mager vlees, magere melkprodukten) heeft een eerder gunstige invloed op reflux en pyrosis. Koolhydraatrijke produkten (zoals brood, granen, fruit en groenten) hebben een neutraal effect.
• Indien de klachten zich vooral voordoen bij het naar bed gaan of 's nachts, is het belangrijk om het avondmaal niet te laat te nemen. In principe zou men minstens 3 uur voor het slapen gaan niets meer mogen eten.
•Bij neiging tot obstipatie (verstopping) is een vezelrijke voeding aan te raden.
• Rook niet na het eten. Roken veroorzaakt geen reflux en er is weinig bewijs dat roken reflux zou verergeren, maar stoppen met roken is altijd een goed idee.
• Over chewinggum lopen de meningen uiteen. Volgens sommige studies is het veelvuldig gebruik van kauwgom is af te raden, niet alleen omdat hierin vaak pepermunt is verwerkt, maar ook omwille van het stimulerend effect ervan op de maagsecretie en het feit dat bij het kauwen ook vaak lucht wordt ingeslikt, wat tot uitzetting van de maag kan leiden. Anderzijds stimuleert chewinggum de speekselvorming, waardoor het effect van maagzuur geneutraliseerd wordt.

Dranken
• Matig je alcoholgebruik en vermijd vooral sterke dranken, zeker voor het slapengaan
• Vermijd bruisende dranken.
• Vermijd erg hete of erg koude dranken
• Ook al hebben ze geen rechtstreeks effect op reflux, vermijd je best citrussappen indien ze aanleiding geven tot klachten. Hetzelfde geldt voor koffie. Gedecaffeïneerde koffie heeft niet meer of minder effect op reflux dan gewone koffie.
• Magere en halfvette melkdranken zijn aan te raden.
• Soep en magere bouillons zijn vrij te gebruiken.



verschenen op : 15/05/2012 , bijgewerkt op 13/08/2019


pub